بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأحد، فبراير 07، 2010

كــل سنــة وانتــى طيبـــة.....


" لا والله كان نفسى أبقى صحفى " قولتها لواحده زميلتى لما سألتنى "هو انته أصلا كان نفسك تطلع مهندس...؟؟ أه والله كان نفسى ابقى صحفى بس ما كنتش اعرف هو عشان ابقى صحفى اعمل ايه واروح فين... وادينى اهو ركبت موج الدنيا وزى ما رست دقتلها... ومن سنة فاتت عرفت يعنى ايه مدونة... وجاتلى فكرة انى اعمل مدونة... لكن هاتكتب فيها ايه يامحمد والله مش عارف...!! والله اللى فى دماغى دلوقتى انى اصور اى موقف فى الشارع اشوفة وانقله هنا فى المدونة... وبما ان انا مش معايا موبايل بكاميرا يبقى الفكره مش هاتم... طب هاقولك ايه رأيك تكتب فيها مقالات على ما ربنا يفرجها ونجيب موبايل بكاميرا...


وكان اول موضوع الباحث عن الصفر ووالله ما اعرف تتابع الجمل جه معايا ازاى... وكنت بكتب بلهفه ومش عايز اقف ودماغى نازلة تفكير... يجى فى دماغى معلومة اروح اتأكد منها ع النت... بجد متعة غريبة جدا... روح جميلة جدا فى الكتابة... يااااه على جمالها...


وبعدها بيوم واحد كتبت تانى موضوع الجنية المنبوذ اللى هو الجنية الفضه الحديد اول ما طلع والمشاكل اللى كانت بتحصل وحكيت الموقف اللى كان حاصلى لسه طازة... وقولت لنفسى مش لازم كاميرا احكى الموضوع وخلاص...


وبعدها بيومين كان عيد الحب قولت لازم اسيب حاجه لواحد بحبه وعملتله حبيبى طب قولى دا يبقى ايه. اللى من اكتر المواضيع بحبها جدا واللى طول الوقت بفضل اسأل نفسى انته جيبت الكلام ده منين ياعمنا...


واللى حببنى اوى فى المدونة انها دايما كانت بتشاركنى حياتى... اللى بيحصلى بنقلة فى المدونة... والمشكلة ان الناس كانت بتفهم انى بتكلم عن نفسى... مع انى كتير جدا كنت بقصد ان دى حالة ممكن تحصل لناس كتير... زى مثلا لما ما كنتش لاقى شغل وكلنا لسه متخرجين وحاسين نفس الاحساس وكله بدأ يشتم فى البلد وحالة السخط اللى كانت موجوده... انا ماعملتش زيهم وشتمت البلد... لآ دا انا عاتبت ام الدنيا بس وقلتلها هو احنا ايه ذنبنا...


وكانوا بيتحججولنا بالازمة العالمية وهما اصلا مش عرفين ايه سببها قولتلهم اصل بيقولك الازمة جات عندنا...


وفى وسط الازمة بيظهرلك الناس الحلوة الطيبين يصبروك ويخففوا عنك اوجاعك... اصحابى الناس اللى زى العسل اللى ديما جميلهم فوق راسى...


والناس اللى كانت ديما تقولى الموضوع ده جامد انته نقله منين مش معقول تكون انته اللى كاتبة رديت عليهم ب مفيش فايدة...


ولما لقيت اتنين اخوات متخاصمين صالحتهم ب مش من عوايدنا...


ولما جه يوم عيد ميلادى... ولما كنت مبسوط ومزأطط عشان صليت الفجر جماعة...


ولما طول الموضوع شوية وفضلت قاعد من غير شغل والنفسية بقت زبالة صبرت نفسى وقولت ياترى هانت ولا اللى باقى كتير...


واكتشفت انى من كتر الهم نسيت حلمى وصرخت ودورت بين الناس ياناس ياهو حد لقى حلم...


وزهقت من كتر التدوير واللف والدوران وتوهت بين الدروب والطلوع والنزول ونأحت عليا رجليا... ولقيت نفسى نسيت انا اصلا بدور على ايه... قولت اه منك يا نعمة النسيان...


وبعدين وانا ماشى كده شوفت موقف قولت لأ... لازم احكيلكم عليه...


ولما لقيت نفسى فى ضيقه... دورت على حد من صحابى اشكيلة لقيت كل واحد مهموم بهمه...قولتلهم انا فاكركم والله... بس الدنيا بأه نعملها ايه غير انى اقول لها صابر ع اللى بيجرالى...


ولما ربنا كرمنى بشغلانة ولقيت الصفر اللى كنت بدور عليه كتبتلكم وعندك واحد كمالة ع الماشى...


ولما البال بقى تمام بدأت ارجع للجرايد تانى... وسمعت عن انفلونزا الخنازير... والخنازير اللى ادبحت... قولتلهم مستهزءا انتحار فيروس...


ولمادخلت اول امتحان من امتحانات الحياة والقرارت الصعبة... قولت وامرهم شورى بينهم واسأل واستشير وياريتنى ما سألت ولا استشرت... اصلى توهت ونسيت نفسى وسألت الناس انا مين... يابشر انا مش عارفنى انا تايه منى...


وروحت افك عن نفسى شوية ولعبت كورة بعد سنين من الاعتزال... نضارتى اتكسرت كالعاده قولت احكيلكم قصتى مع النضارة بس بشرط بلاش تريقه...


ولما غمأت تانى وجارت عليا ام الدنيا هى وناسها واتنطط عليا واحد سعودى قولتلها اصلا انتى راحت عليكى...


وهل علينا رمضان كنت لازم اقف على باب بلدنا واقوله انته جيت يارمضان...


ونمت من غير سحور مره وصحيت جعان جدا افتكرت الحديث بتاع انما اطعمه الله وسقاه...


وبدأت الف وأدور فى الدنيا واتعلم منها... ورحت اعمل انترفيو سفر السعودية لقيت اللى جانبى بيشتغل فى طلعت مصطفى ومرتبه اد كده وعايز يسافر قولت هو مفيش حد عاجبه حاله... اظاهر الناس كلها مقضياها على مايجى غيره...


ولما شوفت اعلان السكة الحديد والقطارات الجديدة اللانج قولت مندهشا "امال اللى انا بروح فيها كل خميس دى ايه"... يبقى ده مش اعلان يااساتذة دا اشتغالة من الحكومة...


وكذبة انفلونزا الخنازير والمصل بتاعها اللى قالوا ان الغرض من الفيرس المصل بتاعه... وسألت اللى حوالية بأى منطق ترفض او تقبل وانته ما تعرفش من فيهم المضر ومن فيهم النافع... دا حتى اللى شغالين فى المركز القومى للبحوث ما يعرفوش الصح ايه والغلط ايه... والايام اثبتت ده فعلا بعد ما كتبت البوست ده بتلات خمس شهور كده الحكومة جابت المصل وأولياء الامور رفضور يطعموا ولادهم ويبقى صحيح من يعرف اكثر يتقدم واحنا نسمع اللى يتقالنا وبس...


وعندك بأه المسلسلات العجيبة اللى بتحصل كل يوم فى المترو والضحك اللى بفطس منه كل يوم فكان لازم اختمها بختم المصرى ماركة مسجلة...


والكتكوتة اللى خطفتنى بنظرة عنيها فى المترو وغنيتلها وفهمت عنيه...


ولما جيت اجارى الدنيا وسمعت كلام اللى حوالية وخدت قرار انفذ وادخل الحرب مع اللى ظلمونى... ولما لقيت الموج عالى عليا اكتشفت ان كل الفيران هربت وفجأه لقيت نفسى فى وسط الموج لوحدى... قولتلهم وايه يعنى دا احنا ياما م الدنيا ممكن نتعلم...


وحكاية مسجد الجمعية الشرعية اللى فى بلدنا اللى لسه لحد دلوقتى ما اتبناش...


ولما خدتنى الدنيا ونسيت نفسى افتكرت كلام حسن حسنى لبسيونى "انته بعدت عن الهدف الاساسى للمهمة ياحضرة الظابط" فقولت افكرها ب فاكره ولا نسيتى...


ولما بكل جمال الدنيا وبراءة الاطفال أحمد ابن اختى قالى كالوو كالوو دا تضحأ...


و حوار مع سيد الشخصية اللى هزتنى جدا... و المنصورة اللى طلعت براءة بشهادة كتب التاريخ وعمنا محمود السعدنى...


وأخيرا مبروك للمنتخب المصرى ع البطولة وسألنا سؤال صغير لماذا فرح المصريين بفوزهم...


والنهارده قولتلها "كل سنة وانتى طيبة" يامدونتى... كل سنة وانتى يارب مليانة بالبوستات والتعليقات والصور والحبايب اللى جايين يزوروكى... ما كنتش عارف انى هاصبر عليكى سنة كاملة كنت فاكر انى هزهأ منك بس ادينى اهو صبرت عليكى... واتعلمت منك كتير... اتعملت منك "انى ما أنتظرش كلمة شكر او تقدير من حد"... لانى فى الاول كنت كتير بستنى حد يجبر خاطرى بكلمتين وساعات ما كنتش بلاقى ودى كانت بتأثر عليا... ناس كتيره كان نفسى تقولى انته صح ولا غلط بس اعمل ايه كل الناس اللى اعرفها مش بيحبوا القراية اصلا... بس بجد شكرا... شكرا للناس اللى جات هنا ايا كان السبب مش مهم المهم انكوا نورتونى وبس وعلمتونى كتير... علمتونى حقيقة انى فاشل اجتماعيا... علمتونى انى لما استنى حاجه من حد يبقى لازم اقدملة الاول... علمتونى معنى كلمة "برافو عليك"... علمتونى معنى كلمة "اه... قريتها... حلوه..."... شكرا بجد وشكرا يامدونتى علمتينى يعنى ايه "حب ماتعمل حتى تعمل ماتحب"... وانا حبيت اللى بعمله هنا وان شاء الله هاعمل ما احب... علمتينى يعنى ايه "نسيت انام عشان كنت بكتب حاجه بحبها"... وانا اسف جدا يامدونتى السنة دى انا وانتى بس اللى هانطفى الشمع وان شاء الله اوعدك ان يكون فى ناس كتير السنة اللى جاية لما يكون عمرك شمعتين...

...وكــــل سنـــــة وانتــــى طيبـــــة...

14 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

والله ياحجاز انا كنت مفكر انك مش هتكمل الموضوع دة بس انا كنت واثق من ارادتك ومفيش اي حاجة بنعملها الا وحنا بنتعلم منها كتييييييير اوي حتي الكلام مع اي فرد ولو كان في اتوبيس واشكرك علي كل مواضيعك لانها بتجسد حياة اشخاص ومجتمعات ويارب تستمر فيهااااااااااااا .اسف علي الافراط في الكلام

ليه نفسك تبقي صحفي انتو هاتنقولنا في لقمة عيشنا كمان . سيبنالكم الهندسة والطب والصيدله وبعدنا عنكم جايين ورانا ليه ما تخليكم في شغلكم وخلينا في شغلنا .هههههههههههههههههه اخوك احمد منصور

اكيد والله ياعمرو اتعلمت كتير... وانا بردك زيك ما كنتش واثق انى هاكمل... وربنا يخليك ياباشا وشكرا ياريس

اه يعم احمد دا هانحسد كمان... هندسة مين والناس نايمين... طب تيجى نبدل طيب... وبعدين ياكبير احنا نفسنا نتعلم منك وتيجى فرصة نتدرب تحت ايدك.... وشكرا ياعمنا على مرورك

على فكره لسه عيد ميلاد المدونه باقى عليه اربع ايام
اول بوست كان يوم 11 فبراير
بس يلا انا بقولها كل سنه وهى ديما بتمتعنا بأحلى بوستات ويارب عقبال مليون سنه

تسمحولى اطفى معاكو الشمع؟؟؟


انا عاوزه اقول ومن غير مجامله انى بجد حبيت المدونه دى جدا وبجد اتعلمت منها كتيير اوى

ولو انك مبتسألش بس دا عيد ميلاد المدونه مقدرش مااقولهاش "كل سنه وانتى طيبه"

باى باى

هههههههههههههههه ماشى يافقسبس انا ما خدتهاش بأول بوست انا خدت من اول ممابدأت اشتغل فيها

للاسف انتى مالحقتيش الشمع بس انا كنت عامل حسابى انك جايى عنتلك حتة تورتاية

شكرا على زوءك

علي فكرة حاجة غريبة باحسها وانا باقرأ حكاياتك كلنا ممكن نتعرض للمواقف اللي انت بتحكيها لكن مش كلنا بنقدر نكتبها وندونها ربنا يوفقك ويرمك ان شاء الله وعليك ان تستمر في ان تحب ما تعمل حتي تعمل ما تحب.
عواد أبو زيد
السبت 13 فبراير 2010

شكرا ياباشا ع الكلام الجميل ده
وعلى فكرة بردك احلى حاجه فى الكتابة والتدوين انك بتدون الناس الحلوه اللى قابلتها فى حياتك وبالطريقه دى مستحيل طبعا تنساها
ربنا يخليك ليا ولمريم واخواتها يارب

:)) انا عيد ميلاد مدونتي بكررررررررررررررررررررة :)

تعرف انت بقى انا مشروع صحفية بس احياناً كنت بتمنى اكون مهندسة

يعين لو لم أكن صحفية لوددت أن اكون مهندسة

كل سنة ومدونتك طيبة وبخير

ويارب دايماً عامرة بحسك

شدني اوي فكرة " الباحث عن الصفر " :)) غريبة بس لما قريت فهمت

يالف نهار ابيض يالف نهار ابيض :O

ايه الهنا ده ياولاد سمو الاميرة عندنا دا احنا كده مفيش حد بأه زينا

بس كده يبقى انا بنق عليكى وانتهى بتنق عليا طب ما قولك ما تيجى نبدل :)

كل سنة ومدونتك طيبة مقدما عشان احنا بقينا بكرة اصلا وشكرا على زيارتك لينا

كل سنة والمدونة طيب يا محمد

كل سنة وانت طيب يابشمهندز محمد

اخويا بردو بشمهندز محمد شفت بقه

ههههههه كل سنة وانت بخير وبتنور بلوجر باحلى كلام

يؤسفنى انى لسه اول مرة ادخل المدونة الجميلة دى بس هاجيلك تانى

ان شاء الله

بالتوفيق يارب دايما يابشمهندز

وانته بالف صحه وسلامه يا دكتور عرفه نورتنى ياريس

منونه
وانتى طيبه يارب ووالله انتى اللى نوتينى وشرفنى انى اسم على اسمك اخوكى البشمهندس بس هو اسمه المهندس محمد حجاز بردك
ههههههههه شرفتينى بمرورك يامنونه