بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأحد، فبراير 21، 2010

فى بيت رئيس مجلس الإدارة...



رئيس مجلس الادارة ده راجل عقبال عندكم كده عامل زى الوزراء... مهم جدا.. كل حاجه بتتعمله بحساب وبترتيبات وسفريات والدنيا كلها بترتعش منه... مع انك ما تعرفش ليه بتخاف منه... مفيش سبب اصلا يخليك تخاف... بس هوه عنده الطريقه اللى بيها يخليك خايف وانته واقف قدامه... مع انك لما تطلع من مكتبة بيبقى عادى يعنى ومفيش خوف وبتقول لنفسك ما الدنيا تولع بحالها انا خايف ليه اصلا... بس وانته جوه بيبقى الموضوع مختلف خالص...


المهم الراجل ده كان عنده مشكله فى اللاب توب بتاعه وتم تحديد معاد مع شركة عشان تيجى تصلح الجهاز... كلمونى وقالولى المهندس اللى هايصلح الجهاز موجود فى الريسيبشن... طلعت لقيت الراجل بسم الله ما شاء الله راجل كده بشوش ومبسوط والبهجه ماليه وشه... قولت لنفسى "لو تعرف اللى هايجرالك يالله يابنى الله يرحمك بأه ويحسن اليك"... وسلمت عليه واتعرفنا على بعض

وقولتله: معلش احنا هانضطر نروح بيته عشان هو تعبان ومجاش الشغل النهارده...

قالى: مفيش مشاكل

خدت الراجل ونزلنا ركبنا تاكسى وروحنا قدام البيت

وقبل ما ندخل قولت للمهندس ده: انا هاعمل فيك خير وانصحك لوجه الله... الراجل اللى احنا رايحنله ده مفترى... من الاخر لو انته مش متأكد من حاجه ما تعملهاش... واهم حاجه قبل ما تعمل خطوه لقدام لازم تكون عارف انته هاترجع ازاى...

قالى: يعم سيبها لله وماتقلقش شوفنا الحاجات دى كتير...

قولت لنفسى: (اترسم اترسم دلوقتى تطلع من عنده وانته عاملها على نفسك يالله ذنبك على جنبك بأه)...


وبينى وبينكم انا كنت متشوق جدا عشان اعرف بيت رئيس مجلس الادراة ده عامل ازاى من جوه... عامل زى بيوتنا يعنى اوضتين وصاله مطبخ وحمام ولا عامل ازاى... نزلنا من الاسانسير ولقينا باب شقه عادى وجرس باب عادى بردك... بس فيه حاجه مختلفه فيه شوية زرع قدام الباب قولت مش مشكله بعشرين جنيه زرع هو اللى زيادة يعنى... الفرق مش كتير...


رنيت الجرس.. الباب فتح.. سلامو عليك انا محمد حجاز معايا معاد مع رئيس مجلس الادراة... ثانية واحده هابلغه يافندم والباب قفل تانى... تلات دقايق لقيت الباب اللى فى الناحيه التانية فتح وواحد بيقولى اتفضل...

اتفضل مين يعم انا مخبط هنا من الباب ده.. الله..!! هو الباب ده نفس الشقه اااااااه..!! لأ دى كمان حاجه زيادة...


دخلنا ولقيت الرجل المهم ابو بدلة اللى عشان تدخله مكتبه لازم تاخد اذن... واقف قدامى كده عادى يعنى ببنطلون جينز وتى شيرت لأ وايه كمان بيمدلى ايده عايزنى اسلم عليه وبيقولى اتفضل يامحمد... ياحلاوة ياولاد ... هو ده حقيقى ولا يكونشى انا غلط فى العنوان ولا ايه...


سلمنا وقعدنا... ايه ده فى حاجه كمان زيادة فيه تحف... وزيادة كمان مكتب طويل عريض ما تعرفش نوعية ايه... وزيادة ال سى دى... وريسيبشن عجب... وورد... ومكتبه كبيرة عريضه... اقولكم احسن عشان ما نتعبش من كتر العد هو فيه تلات حاجات اللى شوفتهم واعرفهم... اول حاجه مصحف محطوط ع الترابيزه (عادى ماهو مسلم وبيصلى زينا)... تانى حاجه علم مصر متعلق فى البلكونه (يعنى الراجل كان بيشجع مصر زينا وبيفضل يشتم ويتنرفز ولما غلبنا وقف فى البلكونة وفضل يقول مصر مصر)... وترابيزه المطبخ اللى بتتنى دى اللى كنا بنذاكر عليها ايام زمان (ودى كانت محطوطة عشان الراجل يشتغل عليها امال هى موجوده فى بيته بتعمل ايه ده اللى انا ما اعرفوش بأه)... بس هما دول اللى اعرفهم والباقى بأه ما اعرفش هو شريهم من انهى دكانه...


بعدين الراجل رئيس مجلس الادارة ده قعد بقى يضحك ويهزر مع المهندس... وانا وربنا ماضحكت وبقول لنفسى يابنى انته ما تنخدعش من الهزار ده الراجل ده شرانى انا حافظه... والراجل يزود فى الهزار ويزود فى الضحك... المهندس خاد الامان وفتح هو كمان فى الهزار وبيبصلى كده وعنيه بتقولى (انته هاتفترى ع الراجل ما الراجل زى العسل اهو يعم)... شكيت وقولت جايز الراجل بيتحول فى البيت بس يابنى لا تكون دى التهدئة اللى بتسبق العاصفة بص انا هاخد حذرى وخلاص...


الراجل جاب اللاب توب والمهندس هايبدأ شغل وفكك اللاب توب حتة حتة والراجل يسأله انته متأكد انك هاتقدر ترجع كل حاجه زى ماهى... يقولى ياباشا ده شغلنا... وبعد ما المعلم فكك البتاع حتة حتة اكتشف ان قطعة الغيار اللى هو جايبها بايظه... وبالتالى وشه احمر وطلع التليفون وكلم مديرة بصوت هادى... رئيس مجلس الادراة حس بحاجه مش طبيعية... سألنى ماكدبتش خبر قولتله ع اللى حصل... وكان التطور الطبيعى للحاجه الساقعة... المهندس خاد على دماغه زعيق وممرمطة... وتليفونات راحه وتليفونات جايه... والواد يعينى كان هاعيط والدمعه هاتفر من عنيه والارتباك بأه ما اقولكش... وانا قاعد جنبه فرحان فيه عشان ماسمعش كلامى وبقوله: احسن احسن تستاهل مش كنت بتترسم من شوية وبتقولى ياباشا قابلنا الحاجات دى كتير خد عندك بأه يامعلم... وبعد ما المعلم خاد الطريحه المظبوطه رئيس مجلس الادارة طلب منى انى احدد معاد تانى واحل المشكلة دى وودعنا الراجل... ومشينا واول ما طلعنا من باب الشقه الواد قالى انا ماعدتش معتب البيت ده تانى ولو طلبت انى اسيب الشغل عندنا فى الشركة بس مش جاي هنا تانى دا راجل ظالم ومفترى...

هههههههههههه

يابنى صدق المثل اللى قال اسأل مجرب...

7 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

يا واد يا تقيل
انا يابنى مش قادر من الضحك

موضوع جااامد
يستاهل فعلا

والله دي حقيقة يابني إسأل مجرب ولا تسألش طبيب فعلا خليك حريص في كل شيء بس انت كنت هتكلهم يحجاز هههههههههههه.....

ايه ياعم حجاز
إنت غارق فى الذاتيه كدة ليه
مش تكتب لنا كلمتين عن الحراك السياسى اللى فى البلد اليومين دول ولا هتكلم لما تضمن البرادعى خاد الرئاسة
واحد من عائلة حجاز

مفيش مشاكل ياريس بس انا جرىء شويتين يعنى لو اتكلمت فى السياسة هاتسجن ومش هالاقى د يجيبلى عيش وحلاوة هاتبقى تجيبلى انته
وبعدين ايه واحد من عائلة حجاز يعنى انا لما احب اخاطب عائلة حجاز اخاطب مين
:D

اولا يعنى ايه كلمة ذاتيه
ثانيا وده المهم الموضوع جامد جدا جامد اخر 3 حاجات