بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الجمعة، يناير 08، 2010

حوار مع سيد...


    الزمن: الساعة دقت 11 بالليل والجو بارد ومتكتك والجو هادى وساكت وتقريبا مفيش ناس...

    المنظر: انا قاعد مستنى العدد يكمل فى الميكروباص فى موقف طلخا... مليت من الانتظار... ونزلت من العربية... وفضلت اروح واجى اروح واجى احاول ابص لبعيد جايز يكون حد جاى... واقول لنفسى يارب يجى عشره مع بعض عشان اخلص... يعنى اخبط المشوار ده كله من مصر لحد هنا... واجى اتعطل هنا... وبدأت تفرج (بضم التاء) وواحد ورا واحد بدأ يجى... وبقول يارب يامسهل... وكملت العربيه ولقيت طفل تشوفه تديله يجى سبع تمن سنين كده... الطفل ده جاى لوحده يركب العربيه... سأله السواق وقاله: رايح فين ياله... قاله: انا رايح كفر العرب وعاوز اركب معاك ينفع...؟؟؟ قاله: اركب يالله...


    الواد لفت انتباهى وفضولى زاد خاصة انه بيقول انه من بلدنا... وانا مش قادر اعرفه هو مين ولا ابن مين...؟؟؟ وليه جاى فى الوقت ده من المنصورة...؟؟؟ ومين اهله اللى سايبينه لحد دلوقتى كده لوحده...؟؟؟ قولت لنفسى انا هاندهله واجيب معاه فى الكلام احاول اعرف ايه قصته وايه اللى جايبه فى الوقت ده... نديتله وقولتله تعالى اقعد هنا... ووبدأت الحوار...


    أنا: انته من كفر العرب...؟؟؟

    هو: اه انا من كفر العرب...

    انا: طب اسمك ايه بأه...؟؟؟

    هو: سيد حمدى بدران...

    انا:مين حمدى بدران ده انتوا بيتكم فين ياسيد...؟؟

    هو: قالى عارف بيت فلان احنا جنبهم...

    انا: بس انا مش عارفك برده ياسيد...

    هو: قالى اصلا انا عارفك...

    انا: انته عارفنى...!!! ازاى ياسيد...؟؟؟

    هو: عارف حايو ابن عمك...!!! (حايو ده اسم الدلع بتاع محمود حاجه كده نفس السن بس ايه دلنجر دلنجر يعنى تقدر تقول كده حنتيره بتاع بلدنا القادم بجد مشروع اجرام ناجح جدا)...

    انا: اه عارف حايو...

    هو: انا بلعب معاه على طول وبشوفك عندهم كتير...


    (قولت لنفسى انا ممكن افترض ان انا مشهور وناس كتير عارفانى بس مش لدرجة عيل صغير بس اظاهر فى حد من عيلتنا اشهر منى فى البلد دى)


    انا: دا حاجه جميله خالص انا اتشهرت على ايد حايو... بس انته ما قولتليش ياسيد انته جاى منين دلوقتى...؟؟؟

    هو: كت فى الشغل...

    انا: شغل...!!! شغل ايه ياسيد...؟؟؟

    هو: شغال فى سوبر ماركت...

    انا: السوبر ماركت ده فين...؟؟؟

    هو: فى السكه الجديده...

    انا: طب ياسيد هو السوبر ماركت بيقفل دلوقتى...؟؟؟

    هو: هو بيقفل الساعه 10 بس انا اتأخرت اصل كت بلعب مع العيال فى الشارع...

    انا: طب وانته ياسيد مش بتخاف وانته جاى دلوقتى...؟؟؟

    هو: بخاف بس هاعمل ايه يعنى...

    انا: هو انته اصلا ياسيد بتروح المدرسه...؟؟؟

    هو: اه امال ايه انا فى سنه خمسه مع حايو فى فصل خمسه تانى...

    انا: امال ياسيد بتروح المدرسة ازاى وازاى بتروح الشغل...؟؟؟

    هو: ماهو انا بطلع من المدرسة الساعه 12 وبروح واكل سندوتش على طول وبروح الشغل...


    (فى اللحظه دى وصلنا البلد ومسكت ايده واحنا بنعدى الطريق وحسيت منه انه طاير من الفرحه ومبسوط جدا يمكن عشان لقى حد يحسسه بدنيته او لقى حد يتكلم معاه مش عارف المهم بعد ما عدينا لقيت واحد صحبى واقف لوحده سلمت عليه واتكلمت معاه شوية وطبعا سيد مشى وانا بقول لنفسى ياريتك ياسيد تستنانى لسه عايز اتكلم معاك... وسيبت صاحبى ومشيت شويه لقيت سيد واقف راكن فى جنب فى الضلمه وواقف مستنينى)


    انا: جدع ياسيد انك استنيتى... هو انته ياسيد ليك اخوات...؟؟؟

    هو: اه احمد اصغر منى ب 3 سنين...

    انا: ومفيش حد تانى...؟؟؟

    هو: لأ فيه نورا وسحر...

    انا: دول اصغر منك بردك...؟؟؟

    هو: لأ دا كبار... واحده اتجوزت والتانيه فى المدرسة...

    انا: وابوك بيشتغل ايه ياسيد...؟؟؟

    هو: مش بيشتغل حاجه...

    انا: مش بيشتغل حاجه ازاى...؟؟؟

    هو: انا كنت بشوفه بيفضل قاعد ع القهوه ومش بيشتغل حاجه...

    انا: كنت...!!! ليه هو راح فين...؟؟؟

    هو: انا اعرف؟؟؟...

    انا: انا اعرف ازاى يعنى انته ما تعرفش ابوك راح فين...؟؟؟

    هو: هو سابنا ومشى ومجاش تانى...

    انا: وانتو ما دورتوش عليه ياسيد...؟؟؟

    هو: لأ بس هو واحد ما بيسألش علينا نسأل عليه احنا...

    انا: لأ صح ياسيد اللى ما يسألش عليك ما تسألش عليه (وافتكرت ان قريب جدا واحد صحبى قال نفس الجمله دى وقالى ده اللى اتعلمته م الدنيا)... وعشان كده انته طلعت الشغل بأه...؟؟؟

    هو: اه امال ايه ياباشا عشان اجيب مصروفى...

    (قولت لنفسى اديله فلوس جايز ما يكونشى اتعشى ولا حاجه)

    أنا: هو انته اتعشيت ياسيد...؟؟؟

    هو: لأ لسه والله ياباشا...

    أنا: طب خد دول ياسيد وهات عشا وابسط نفسك...؟؟؟

    هو: لأ ياباشا هو انته عايزنى ازعل منك... والله ياباشا انا بحبك وما تخلينيش ازعل منك بأه... انا مشيت معاك عشان انا حبيتك...

    أنا: انا والله حبيتك ياسيد (وحاولت اديله فلوس وبرده ما رضيش ياخد حاجه منى)...


    والله...!!! الله عليك ياسيد...بجد الله عليك... باشا ايه بقى والنبى انته اللى باشا وستين باشا... تسلم ايديك والله... انا لما كنت بشوف الحاجات دى فى الافلام اقول دى افلام والسلام... ومفيش حد بتبقى ملطشه معاه اوى كده... وكنت ساعات بزعل ان الدنيا مش عايزه تظبط معايا شوية... وبقول هو انا ليه حظى عامل كده... وابص للناس اللى الدنيا فل معاهم... واقول اشمعنى انا مش زيهم... ياترى بقى انته ياسيد بتبصلنا احنا ازاى...؟ ياترى بتقول علينا ايه ياسيد...؟ ياترى بتحلم بايه ياسيد...؟ ياترى نفسك تعمل ايه...؟ ياترى ياسيد مبسوط ولا انته اصلا ما تعرفش يعنى ايه مبسوط ولا مش مبسوط...؟ ياترى ياسيد انته تعرف انك ارجل من ناس كتير اوى...؟ ياترى تعرف ان ده غصب عنك بس الرضا ده كان من اختيارك...؟ ياترى ياسيد تعرف انك برغم انك صغير بس عندك عزة نفس يمكن مش عند تلات تربع الناس دى...؟ ياترى سيد انته عارف انك علمتنى احسن درس فى حياتى...؟ ياترى ياسيد فيه كام واحد زيك كده...؟ ياترى...؟؟؟ ياترى...؟؟؟ ياترى...؟؟؟ ربنا يباركلك ياسيد...



4 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

ايه ياريس سيدمين ده دااحنا كونا بنكافح اكتر منه فاكر لما كونابنذاكر علي الساحل وبنحرس الدره ولا لما كونااول ناس بنحرس البلدلما الكهربه تقطع اوعي تكون ناسي دا جهاد ياريس واحشني والله ياباشايالا سلام

بجد حوار جامد والواد سيد دة واد معلم
والى انا عاوز اعرفة مين سيد دة ولا صاحبك الى كان بيحرس الدرة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

أوعى يكون سيد حمدى بتاع بتروجيت
وع العموم فيه نماذج حلوة كتير الواحد يقدر يفتخر بيها
بس الإعلام السلبى اللى بيجرى ورا الفضايح هو السبب فى إفساد المجتمع وعلى فكرة الواد الضحية لم يستسلم للواقع وبقى نموذج فى التضحية والكفاح والعمل .
ياريت يبقى قدوة لشباب كتير فى الزمن دة .