بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الخميس، مارس 26، 2009

مبسوط ومزأطط...



فجأه فتحت عينى... ومن غير تردد ولا تفكير... قمت انا من ع السرير...
ومش متعود انا على كده... وديما على ما اقوم لازم اخدلى ربع-نص ساعه كده...
روحت على الحمام جريت... وغسلت وشى واتوضيت...
وبسرعه غيرت هدومى والله ع المرايا ما بصيت... وعلى السلم نزلت جريت...
ونزلت الشارع ولقيت... الدنيا المليانه بقت فاضيه... والناس الشقيانه كلها نايمه...
وقابلتنى نسمة هوا جايه... صوت الشيخ مصطفى اسماعيل معاها شايله...
بيردد ويرّتل فى اجمل أيه... تقريبا من سورة الانسان...

وسمعت ام بتدعى بامتنان... يـارب يـارحـيم يـامنـان... شفع فينـا القرآن...
واحشرنا يـاكريم يـارحمان... مع حبيبك النبى العدنان "عليه الصلاة والسلام"...
وراجل عجوز ماشى...من شدة البرد بيقاسى... وقـادره عليه الكحه...
يديك ويدينى الصحه... قالى صباح الخير يابنى ــ صباح الخير يابركه...

مديت وراه خطوه... وخطوه وراها خطوه... سمعت صوت زقزقه...
من عصفورة صغيوره محندقه... بتتنطط من حته لحته... احساسى انها مبسوطه...
بصيت فوق فى السما... مالقيتش اجمل من كده صفا...
ولقيت سحابه صغنططه... مع النسمه ماشيه متمختره...حاضنهم نور الصبح والشقشقه

وديك عمال ينادى... كوكوكوكو... اصحى بأه ياهنادى...
وبعده سمعت ديك تانى... كوكوكوكو... اصحوا يااهلى ياجيرانى...
وبعده ديك تالت... كوكوكوكو... وماشاء الله صوته واصل لحد ميت نابت...
وكأنهم بيصّحوا بعض الرجاله... والناس يعينى حالتهم حاله...
مش حاسين بأى حاجه... نايمين فى سابع نومه... ومحدش فيهم سمع النوبه...
وحتى لو حد سمعها... بيطنش وبيبيعها... يعم نام دا الدنيا ساقعه...
وأنا اكتشفت ان مفيش حاجه مانعه... دا والله بس حبة خيبه...
بالعكس دا انا حسيت بسعاده وفرحه... ومبسوط اوى ومزأطط...
وعايز اجرى كمان واتنطط... وعلى كل الابواب اخبط...
ووقفت قدام كل البيوت... ياناس ياهوو خلاص سكوت...
انا من غير ما اكسل ولا اتردد ولا حتى استنى افكر...

...صحيت ورايح اصلى الفجر...

10 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

ربنا يبارك فيك يحجاز ياخويه وتداوم دايما علي صلاهة الفجر
وادعيلنا كلنا بالهدايه
صديقك
محمود سعد

ربنه يجعل ايامك كله سعاده ياحمام والله من قلبى
فعلا والله صدقت انته وصفت احساسى تمام يوم ما اصلى الفجر جماعه ربنه يوفقك يارب
تمام ياريس عشت الايادى
اخوك : م. رجب

لامؤاخذة ياجماعه الناس كلها بقت بتصلى الفجر وطاهره محسسننا اننا فى بلد تانية عيب بقى بلاش كده احنا دافنينه سوى...... المهم كلام جميل جدا جدا وسلم لى على ابو احساس .......ماشى يعم الحساس.

انا اول مابصيت علي العنوان قلت ايه ده حجاز اتجنن ولا ايه هو في ايه اليومين دول يخلي الواحد مبسوط ومزأطط

بس لما عرفت السبب زعلت وزعلي دا مش من دلوقتي بس لا من زمان لان دي اكتر حاجة تعباني في دنيتي وهي اني مش بصلي (الفجر) في جماعة.

اللهم اجعلنا من المحافظين علي اداء الصلاة في اوقاتها وخاصة صلاة الفجر (اللهم اجعلنا من اهل صلاة الفجر).

عندك حق تكون مبسوط ومزأطط أنا بحسد اللى بيقدروا يصلوا الفجر كل يوم لأنى جربت الإحساس ده بس بصراحه ده ف أيام الإمتحانات وفعلا إحساس جميل أوى ربنا يهدينا جميعا ونحافظ على كل الصلوات ف وقتها ياريت تفتكرنا بدعوه وإنته بتصلى الفجر يا بشمهندس ....(باى باى) قصدى سلام.

أنا حقيقى معجبه جدا بكل كتابتك يا بشمهندس أسلوبك جميل وطريقه عرضك للموضوع أجمل أنا بقيت متابعه البلوج بتاعك ده خالص وباين عليك دمك خفيف أوى ويا ريت تتاح لى فرصه أتعرف عليك بس أنا حاسه إنى بضايقك أصل يعنى إنته ماردتش على تعليقى بتاع عيد ميلادك ياريت لو مضايق تعرفنى ماشى ؟ باى باى .

موضوع جامد يا باشمهندس و مستنين منك كل ما هو جديد

محمود سعد
ربنا يبارك فيك يامحمود وأسال الله لك الهدايه

م.رجب
طبعا لازم اوصف احساسك ماهى القلوب عند بعضها وربنا يوفقك انتى كمان ياحمام

مجدى باشا
ابو احساس بيسلم عليك وبيقولك القتيل ميه ميه وفى مكانه مااتحركش اطمن تاويته

احمد بيه فرحات
ان شاء الله قريب هاتلاقينى مبسوط برده ومزأطط عشان انته ربنا كرمك ولاقيت شغل قريب واصبر ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت

مرمر
ربنا يهدينا جميعا وانا بفتكرك بالدعاء حتى لو بصلى الضهر المهم تدعيلى انتى كمان ماشى

حيرانه
انا متشكر جدا على الكلام الجميل ده وبعدين انتى بتعاكسينى ولا ايه؟ على العموم انا يشرفنى جدا اتعرف عليكى بس ازاى وانا حتى مش عارف اسمك وعلى فكره انا مقدرش ازعل من واحده مهتم انها ترد عليا ولا ايه؟ يلا باى باى

محمد نور
ياجامد ياجامد خليك بأه مستنى ابقى قابلنى..ههههه

تصدق إنى شكلى كدة فعلا بعاكسك يلا ادينا بنغير بدل ما انتو تعاكسونا إحنا نعاكسكوا وبعدين انا شكلى كدة مش بعاكس اى حد واضح إنك بشمهندس آاااااااد الدنيا دة اللى قدرت استشفه من التعليقات اللى قرأتها وبعدين انا كمان معرفش اسمك يعنى كده بصره صح ؟ وشكرا على اهتمامك بردى بس ينفع كده بقيت بعاكسك وانا مش عارفه اسمك يرضيك ده من الأخر كده وبصراحه انا بلف وبدور علشان أعرف إسمك شوفت بئه إزاى انا خيبه ووقعت وقلتلك إنى عاوزه أعرف إسمك وكمان على الملأ ياكسووووووووووفى معلش طولت عليك يلا باى باى

لا طبعا ما يرضينيش بس ازاى خيبه ووقعتى وانتى فضلتى تتكلمى وحريصه انك ماتقوليش اسمك. هو اسمك ده سر حربى ولا ايه؟ وبعدين انا مستغرب انك ما تعرفيش اسمى اصلك لو دورتى فوق هاتلاقى اسمى ورقم تليفونى وإيميلى وسيرتى كلها ودى بأه على الملأ فعلا بس اللى يدور. اصل بينى وبينك انا لسه مهندس على اده وبدور على شغل فحاطط السى فى بتاعى جايز حد يطس فى نظره ويرضى يشغلنى ومن غير لف ولا دوران انا اسمى الباحث عن الصفر.هههههه سلام وبلاش معلش اللى بتتكتب كل مره دى