بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأربعاء، يونيو 15، 2011

مش بس أصحاب...


«إذا صمت صديقك ولم يتكلم فلا ينقطع قلبك عن الإصغاء إلى صوت قلبه لأن الصداقة لا تحتاج إلى الألفاظ والعبارات في إنماء جميع الأفكار والرغبات والتمنيات التي يشترك الأصدقاء بفرح عظيم في قطف ثمارها اليانعات».. جبران خليل جبران...

فعلاً الصداقة لا تحتاج إلى ألفاظ أو عبارات ولا إلى مصالح أو مطالبات.. إنها هى فقط تحتاج إلى قلب يصغى ويأن ،، ويشعر ويحن إلى قلب أخر.. هذا القلب الأخر لا تريده له سوى الخير.. لا تريد له سوى الإبتسامة..  لا تريد له سوى بُكرة الجميل.. ومع هذا القلب نفسه تجد نفسك مرغماً على أداء مهمة رجل الإنقاذ عندما تجده «مش مبسوط شوية».. أو ربما «مخنوق حبتين».. أو يمكن «الدنيا مزعلاه يومين».. فمن واجبك،، إنك ترجعله ضحكته.. من واجبك،، إنك تزيل عنه خنقته.. من واجبك،، إنك تحارب الدنيا معاه.. ومن العجيب كل العجب أنك تفعل كل هذا بشرط واحد وهو أنك لا تنتظر منه أى عائد.. ولا حتى معامله بالمثل.. إنها فقط أفعال نابعه من قلبك إلى قلبٌ أخر صادق وحنون.. وسبحان الله ديما بتبقى القلوب عند بعضها...

وأجمل ما فى هذا القلب الأخر أنه دائما صادق فى أفعاله تجاهك.. بدون أى مقدمات تجده يشاركك حياتك.. لا لا بل الحقيقة أنك أنت من «تقفش» روحك وهى «بتجرى عليه» لتحكي له وتُفضفض له عن أى موقف يحدث لك.. بالرغم من أنك متأكد أنه ربما لن يستطيع مساعدتك.. وهذا هو بالضبط سر الخلطة بين أى صديقين خلطة (الفضفضة).. تلك الكلمة التى لها مفعول سحرى عظيم.. بل أنها أشبه بأى مخدر.. فى البداية تشعر وكأنك تحمل جبلاً فوق عاتقك ،، مش مرتاح ،، الدنيا طعمها ماسخ أوى ،، نفسى أعيط ،، نفسى أحط دماغى على كتف حد.. ثم تبدأ فى البحث عن صديقك الرائع ،، طبيبك الساحر ،، توأمك الروحى.. لترمى إليه همومك.. ويزيل عنك حمولك.. ويُطمئنك.. ويربت على كتفيك.. بل ربما يعطيك حضنا على أثره يتوغل إليك إحساس يشعرك بالدفء والراحة ويخبرك برسالة بسيطة جداً مفادها «أنك مش لوحدك» ،، «أنا واقف جنبك» ،، «ما تقلقش إن شاء الله خير».. وما إن تفعل هذا تشعر براحة رهيبة.. كشعور مدمن تناول جرعته.. كشعور مريض أكتشف أنه قد شُفى من مرضه.. كشعور مسجون قد حصل بالتو على حريته.. وهذا هو روعة الصداقة بين قلبين صادقين..

بإختصار شديد الصداقة هى عبارة عن إثنين (أنت وصديقك) يعملان من أجل إنجاح شركة (أنت).. على أن تكون الأرباح من نصيب (أنت) فقط.. والعكس صحيح.

إذا العلاقة بينك وبينه مش بس أصحاب.. والجملة السابقة جملة رائعة لخصت كلمات كثيرة جداً أريد أن أقولها.. هذا الجملة ليست جملة فقط وإنما أسم لأغنيه تغنيها سلمى الصباحى وشريف إسماعيل (أضغط هنا لتسمع الأغنية) وجدتها عن طريق الصدفة وأنا أبحث عن الصداقة عند صديقى جوجل ولهذا سأُهديكم كلمات هذة الأغنية..


مش بس أصحاب../ دا اللي بيجمعنا أكبر بكتير من اي كلام.. / مش بس أصحاب.. / ده الحب مابينا ماتعرفهوش حتى الأحلام.. / بنعيش الدنيا ثانية بثانية فرح ودموع.. / بنغني لكل الناس والدنيا بصوت مسموع.. / وبنحلم آه وده مش ممنوع.. / لكن ممنوع نبقى أغراب../ إيد واحدة كلنا.. / بنكمل بعضنا../ ولا يوم يبعدنا خوف../ ولا فرقة تدخل وسطنا.. / هنغني بصوت مسموع.. / وهنمسح أي دموع.. / دايما/ على طول لمتنا تدوم وإيدينا مشبكة.. / أصحاب على طول ماشيين.. / وفي سكتنا شايفين.. / الدنيا بتفتح لينا إيديها وبتحضن حلمنا.. / إيد واحدة كلنا.. / بنكمل بعضنا.. / ولا يوم يبعدنا خوف../ ولا فرقة تدخل وسطنا.. / مش بس أصحاب..


وفى النهاية أحب أن أفعل شيئين..
الأول | أن أهدى هذه النوت إلى صديقى اللى بجد أحمد فرحات اللى رجع من السفر إمبارح بعد غياب سنتين تقريبا... حمدلله ع السلامة يابوحميد
الثانى | أن أشكر كل من يحمل لى شعور الصداقة اللى بجد وربنا يخليكم ليا ديما...

                              حجــاز

10 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه
غير تسلم ايدك
وحمدالله على سلامة صديقك
وميرسى على الاهداء يا صديقى"فيه مانع"

نوت جميلة جدا بتعبر عن اعظم وانبل المشاعر والعلاقات الانسانية وهي الصداقة وبجد فقير في الدنيا من لا صاحب له وعلى قولتك "وماتنساش تحوش شوية اصحاب وافــرح أوى لـــما يدق البــــاب وتلاقى حــــــــــد بيحضنــــــك لــــــــــــــــــــــــــــــوجه الله"
وكفاية الواحد يكون عندو صديق زيك يا حجاز:)

@دينا

تدفعى كام وانا مش يبقى عندى مانع
ههههههههه

دا انا يشرفنى والله يادينا وانتى من احسن الناس اللى عرفتهم عن طريق المدونة

متشكر ليكى جدا وربنا يديم المحبة
:)

@سمية

تصدقى وانا بكتب النوت كنت حاسس انى فى حاجة ناقصة عايز اكتبها وانا فاكرها لكن مش عارف اجمعها وسبحان الله هى قدام عينى طول النهار فى المدونة

شكرا لانك فكرتينى بالجملة الجميلة دى

الله يخليكى ياسمية وانتى صديقة جميلة اه انتى جزائرية بس مش مشكلة يعنى ممكن نعديها
هههههههههههههه

:)

حمد الله علي سلامة صاحبك وعقبال كل اللي فالغربة اما يرجعوا بالسلامة. ثانيا النوت جميلة. دا ساعات بتلاقي 2 او مجموعة ميعرفوش بعض اساسا بس في وقت قصير اوي كانهم يعرفوا بعض من زمان والصديق اللي بجد هو اخ والصورة جامدة وانت كبير عقبال بقي اما تشيب .
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

الله عليك ياحجاز وعلي الكلام الحلو ده
وشكرا ياصديقي علي الاهداء
منتظر اشوفك

@ وائل
زى ناس كده تبقى بردك فى مقام اصحابك اوى وفجأة ما تلاقيهمش ندالة بأه مصلحة ما تفهمش
بس خلينا احنا كويسين
:)

نوت جميله اوى انا بشوف ان الصداقه هى اهم حاجه فى حياة اى حد

الصداقة لاتوزن بميزان ولاتقدر بأثمان
فلابد منها لكل إنسان

ياترى اقدر اعتبر نفسى صديقه ليك ولا فى مانع؟

@ أميرة

طب تدفعى كام انتى كمان؟؟ ماهى الحاجات دى مش ببلاش طبعا
هههههههههههههه

ياهانم لما انتى مش صديقة امال مين يعنى اللى ها تبقى صديقة

وفعلا تتغير الأشياء وتبقى الصداقة الصداقة
شوفتى الكلمتين الجامدين دول أى خدمة
:)