بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأربعاء، يونيو 01، 2011

وسـقط عـَلـــم مصــــر...


كنت قد ذكرت لكم منذ فترة عن عَلم مصر الذى أعلقه على الحائط المجاور مباشرة لسريرى.. وتبدأ قصة هذا العَلم عندما أشتريته صباح يوم جمعة التخلى «ويذكر أن هذه أول مرة فى حياتى أشترى من حر مالى عَلم مصر وذلك بسبب أننى كنت بستخسر الخمسه جنيه فى العَلم وهو حتة قماشة أصلا مش متكلفة نص جنيه».. ولكننى فى ذلك اليوم قولت «فداكى ميت خمسة جنيه يامصر».. حتى أننى أذكر أن البائع قال لى «يابيه اشترى من أبو عشرين عشان الريس يغور ويخفى».. فقلت له «هاتلى ورقة ممضية من الريس تُقر بالكلام ده وأنا أشترى كل الأعلام اللى معاك انته وزمايلك».. وداعبنى القدر أجمل مداعبة حيث أننى اضطررت أنى أسجد للخالق عز وجل فى صلاتى الجمعة والعصر على هذا العَلم.. فكان إحساس فى غاية الروعة أن أضع جبينى على عَلم مصر وفى نفس الوقت من كل قلبى أدعو لها..

واصطحبت ذلك العَلم فى المسيرة المؤدية للقصر الجمهورى.. والذى نتج عنها خلع مبارك.. وبعد خطاب الخلع أصبحت أرقص كالمجنون وأجرى فى الشارع وألوح بيدى ذلك العَلم.. ويذكر أيضا أنى «كان نفسى أعمل الحركة دى من زمان وكنت بشوف الناس بيعملوها ساعة ما المنتخب يكسب وكنت ديما بقول إنهم مش حاسين بقيمة العلم فى إيدهم وبيهللو وخلاص».. والأن الحمدلله فعلتُها وشعرت بنشوة عشق مصر والهيام بها.. وبعد تلك اللحظات الرائعة ذهبت إلى البيت.. وظللت أفكر وأفكر فيما بدر منى من حب لذلك العلم.. وكنت أتمنى أن أجد من يصور لى تلك اللحظات لكى أستعيدها كل فترة حتى لا أنساها ابداً..

 وظللت أنظر إلى ذلك العلم وسألت نفسى ما الذى يجعلنى أعشق هذا العلم وما الذى تعنيه تلك الألوان فسألت صديقى العزيز جوجل والذى ألجأ إليه دائما فى مثل تلك الزنأت..فوجدت أن اللون الأحمر يشير إلي مصر الفنية الزاهية لأنه لون التوهج.. واللون الأبيض يعبر عن الفطرة والقيم النقية لشعب مصر.. واللون الأسود يرمز إلي كل عصور الظلم التي عاشها الشعب المصرى منذ عصور الفراعنة «وهو فيه أسود من أيام المنجاه على عينه مبارك.». أما أنا فقولت أعتقد أن اللون الأسود أصبح يرمز إلى لون الشراقى التى كانت تعانى منها أرض مصر التى كانت قد أوشكت أن تصبح أرضاً بور.. واللون الأحمر أصبح يرمز إلى لون دم الشهيد إلى إرتوت منها أرض مصر واستعادت عافيتها.. وترعرع من جوفها اللون الأبيض ومولودها الجديد والذى أسميناهُ بالحرية والمستقبل المُشرق إن شاء الله...


ومن الطبيعى كان عليا أن أبحث عن طريقة لكى لا أنسى تلك اللحظات.. واهتديتُ إلى أن أقوم بتعليق ذلك العلم بجانب سريرى لكى أملى عينى منه كل صباح.. وأحمد الله على الحرية التى أصبحتُ أستنشقها يوميا.. ولا أكذبك القول ياعزيزى القارىء فأنا كنت يوميا أنظر إليه وأبتسم.. وكم من مرة  كنت أكتب لك فيها مقال وهربت منى تلك المدعوه إلهام فأنظر إليه فيُلهمنى ويأتينى الوحى ببركة النظر إلى ذلك العلَم الرائع.. الحمدلله على ذلك..

وبالأمس فقط عزيزى القارىء حدث ما لم يكن فى الحسبان الأمر الذى خضنى جداً.. إذ أنه وبدون سابق إنذار قد سقط العلم أيون سقط العلم.. ما تعرفش بأه إيه السبب؟؟..  وفى رأيك هل دى حاجة خير ولا شر.. وهل لهذا علاقة بالتقرير الطبى بتاع الريس «اللى ماجابش جديد خالص وبقالهم أربع شهور عشان يقولوا نفس الكلام».. أم له علاقة باستدعاء المذيعة ريم ماجد للتحقيق معها أذ أننى بحب المذيعة دى أوى.. أم هل تعتقد أن لذلك علاقة بكوبايتين الشاى اللى اتعملوا فى الشغل واتدلقوا وما اتشربوش عشان ما كنتش فاضى.. لا أعرف لماذا يساورنى شك أن فلول الحزن الوطنى لهم يد فى هذة الحادثة.. ولا أستبعد أيضا تورط السلفيين فى هذا العمل الدنىء.. لكننى لا أعتقد أن الاخوان لهم يد فى هذا الأمر.. وبالطبع العلمانيين ليس لهم يد أيضا «عشان هما حبايبى».. لكن تكونش الشرطة العسكرية إقتحمت الشقة وأن فى الشغل وأسقطت العلم.. لكن أيضا عمل مثل هذا يتطلب منظمة محترفة مثل الموساد الإسرائيلى مثلاً.. ولا أستبعدهم من ذلك إذ أنهم مش بيطيقونا أصلاً وأكيد بيكرهوا العلم..

فى النهاية عزيزى القارىء الأمر مقلق جداً ومربك خصوصا فى الأيام اللى إحنا فيها دى.. والظروف التى تعانى منها البلاد والإقتصاد مدمر.. ومفيش شغل والناس مش لاقيه تاكل.. وكل الصعبانيات اللى بنسمعها يوم ما نيجى نجيب سيرة أى مظاهرة.. لذلك وجب عليا أن أنبهك لكى تساعدنى على تصعيد ذلك الأمر إلى أعلى مستوى إذ أنه ربما يضر بمصلحة مصر والتى نصبنا أنفسنا جميعا قضاة عليها وقد أطلقوا حكمهم دون إنتظار حيثيات للحكم أو أى أسباب حقيقية.. وللأسف الحكم صدر ومن غير مداولة..

----------------
بره الكادر| بينما أنا أبحث عن معنى ألوان علم مصر فجدت قصة طريفة وتحكى أن أعضاء أحد الفرق الرياضية التي كانت تمثل مصر في دورة أوليميبة منذ عدة سنوات، لم يكونوا يحفظون النشيد الوطني لمصر "بلادي..بلادي" ولذلك فقاموا استبدال غناءه بغناء أغنية "اللي تاعبنا سنين في هواه عامل نفسه ما يعرفناش"..

                                                                     حجــاز

8 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

اممممم فال مش كويس خالص
ولا تستبعد دخول اى من المنظمات الاجنبية لبيتك فى غيابك
"اهم حاجة لما دخلوا الاوضة كانت متروقة ولا مقلوبة عاليها واطيها علشان برستيجك قدام الاجانب لو صوروها ولا حاجة"

بره الكادر فكرتنى بقيلم الناظر فى المسابقة الفنية لما مدرسة عاشور غنوا ايه الاساتوك ده

تسلم ايدك على المقال الرائع

متروقة مين دا انا متهيألى أوضتى لو سمعت الكلمة دى ممكن تشتمنى
ربنا ما يوريكى عيشة العزاب أبدا أبدا

وبالنسبة للبرستيج ما خلاص راحت عليه واتفضحنا قدام الجهات الاجنبية اللى كان كان
:) :)

"ولا أستبعد أيضا تورط السلفيين فى هذا العمل الدنىء"
الله يسامحك يا محمد ..
اتمنى نتناقش في الكلام ده قريب ، بس بصراحة انا زعلت ..
بالنسبالي المقاله جميلة ماعدا الجملة دي وربنا يوفقك للخير .

ناجى باشا اولا منور المدونة بتاعتى

ثانيا انا قريت المقال تانى خفت لاكون غلط فى حد ولقيت ان مفيش حاجة يعنى
وكلمة الدنىء دى مش عادية على السلفيين وانما عايدة على العمل نفسه وانا مش فاهم الصراحة ايه المشكلة لان انا جبت كل الاطراف اللى فى البلد اللى النزاع بينهم حاليا وده نوع من التهكم مش على جماعة بعينها وانما على كل الناس

ياسيدى فهمنى انته بأه لو انا مش فاهم

وتانى نورت المدونة

المدونة منورة بصاحبها وبزوارها ..
وربنا يديم عليك نعمه واشوفك دايما من افضل لافضل .
اما بخصوص الكومنت ، فانا اللي مش عاجبني انك خصيت السلفيين بشكوكك وكمان جمعتهم في سلة واحدة مع فلول الوطني ودا ليه ايحاء عند القارئ وكانهم بيخربوا البلد !
انا مش برد او بجادل من باب اني منتمي للدعوة السلفية ، لا ، انا عايزك لو شايف غلط في اي اتجاه في مصر تحاول تصلحه وتواجهه،وهو دا الدور الحقيقي للكاتب في نظري ، انه مصلح ، لكن من غير مانتهم اي فصيل بعدم الوطنية .
ربما يكون مش قصدك ، او اكون فهمت غلط ، لكن بيحركني الصورة اللي ف قلبي لمحمد حجاز ..
مبروك المدونة ، ومبروك الكتاب ، وللامام دايما ان شاء الله ..
واسف ع الاطالة .

يا عم بقولك دول شوية عيال بلطجية متأجرين ومضحوك عليهم بوجبة كنتاكى ، محدش يعمل العمل الدنىء ده غيرهم

خد بالك بأه وحط السرير ورا الباب ربنا يستر هههههه

ربنا يوفقك يابو قلب مممممممم يلا زى بعضه يا بو قلب قاسى برده ههههه

سلام

@ ناجى

لا ياريس اان ما اقصد خالص انى اتهم حد حتى انا ما اتهمتش الحزب الوطنى نفسه اساسا
لانى انا فى المقال ده مش بتهم حد بنقل الخيبة والنيبة اللى احنا بنعانى منها فى البلد با ننا احنا بنكبر ونهول كل صغيرة وبنتهم فيها حد مرة الفلول ومرة السلفيين ومرة الاخوان مرة العلمانيين مرة الموساد

وده ان دل فان يدل على جهلنا وعدم ادراكنا للصورة بأكلمها ومش بنحط الامور فى نصابها
وبتلاقى صغائر الامور بقيت مشكلة بتهدد الامن القومى مع عندنا بلاوى محتاجه اهتمامنا اكتر بكتير من الحاجات
يارب تكون فهمت قصدى يازعيم

الله يبارك فيك يازعيم ويارب تقرأ الكتاب ويعجبك
:)

@ اميرة

تصدقى فعلا انا مش عارف الاحتمال ده ما جاش فى دماغى ازاى تلاقى اللى عملها الواد الحلاق المعفن اللى جنبنا عشان روحت احلق عنده بوظلى شعرى واتخانقت معاه فعشان كده هاتلاقيه جاب بلطجية اصحابة وأسقطوا العلم
:D :D

حاسس بايحاء كده بحاول افهمه فهمينى اللى يسترك اصل انا فهمى لسه صغير وقدامة شوية على ما يكبر
:) :)

نورتى المدونة يا اميرة