بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأحد، يونيو 05، 2011

أنــا والإخــوان وهــواك...


قرأت بالأمس فى المواقع الإخبارية عن قيام الإخوان بتنظيم حفل فنى أحياه المنشد «الفنان سابقا» حماكه هلال(*).. والذى قام ببدء الحفل بسجدة شكر لله على خشبة المسرح.. وقام بغناء أغانى الثورة والتى بدأها بأغنيته الشهيرة «شهداء خمسه وعشرين يناير.. اللى ماتو فى أحداث ربيع الأول».. كما غنى أيضا أغنية «إرفع راسك فوق.. إنته إخوان».. بجانب تألقه فى غناء أغانيه القديمة والتى بدأها بــ «حلوين ،، أووى ،، طعمين ،، أووى ،، الله أكبر علينا» كتعبير عن فرحته بهذا الحشد الهائل من الأخوان.. 

ثم غنى أغنية «ولعبها صح».. والتى تقول كلماتها «ولعبها صح.. صح عليا.. واتمكن منى.. شوية شوية.. وطلع الاخوان لعيب.. وكمان دا بدأها بالحنيه (وإسم الدين)..شغلّى قلبى وعملّى واد حبيب.. ولما ملكنى.. هلكنى (ومرمطنى).. و(فى الأخر) خلانى حاسبت على المشاريب».. وغنى أيضا أغنية «كبيرك يوم» موجهاً كلامه الى الأحزاب الأخرى من علمانيين وليبراليين والتى تقول كلماتها «وتانى هاترجع تانى تتحدانى.. وانته كبيرك يوم والتانى.. والاخوان هاتمسك هاتمسك ياعلمانى».. كما وجه أغنيته «قِل بأصلك» إلى هؤلاء الذين هاجموه بعد السابع والعشرين من شهر مايو الماضى والشهيرة بجمعة الغضب الثانية قائلا «قل بأصلك وأجرح فيا.. يمكن ترضى غرورك فيا.. خطط وإرسم وأقعد فكر.. يمكن تغلبنى فى الانتخابات الجاية (دا بُعدك)»..

 كما أعرب هلال عن نية الاخوان بالتقدم فى الإنتخابات القادمة بالتوجه إلى جموع الشعب الواعى والمتحضر بأغنيته «تحياتى».. والتى تقول كلماتها «باسم الهوى والشوق والوطنية والحنيّة.. باتقدملك (فى الانتخابات الجاية) وبقدملك تحياتى.. على شوقك ودعمك.. على هبلك وعبطك.. على إخلاصك ليا..  تحياتى».. كما أكد عليهم بألا يُصدقوا ما يقال عن الاخوان من إفتراءات ومهاترات بأغنيته «مش أى حد يقولك عنى كلام تصدق.. دا أنا زى موج البحر واللى يبيعنى (واللى يشترينى بردك) يغرق».. وكمشاركة منه فى الرد على ما تردد فى مواقع الانترنت عن هوية الإتفاق الذى حدث بين الاخوان وعمر سليمان «النائب السابق للرئيس السابق بردك لمدة 13 يوم فقط اللى ياعينى ملحقش يتهنى مته مته (حشتفه)».. غنى هلال أغنيته المحبوبة «مش هاقول ع اللى حصل بينى وبينه حبيبى.. لما قابلنى وجات ايدى فى ايده.. حبيبى.. دا اللى أنا بهواه».. وكبادرة منه لبدء صفحة جديدة بين الإخوان والشعب والتملص من النظام القديم غنى هلال «بطلت أحبه تانى.. لو كان هايموت عشانى»..

ولكن هلال قوبل بالرفض وسخط واستهجان الحضور عندما غنى «يالا ياكدابة.. ولا نص إجابة».. ولكنه نجح فى السيطرة على الموقف بالتوضيح للجمهور أن هذه الأغنية ليست موجهه للإخوان بقدر أنها موجهه للأحزاب الأخرى المنافقة.. وأختتم الحفل بالأغنية التى طالبه الجمهور بإعادة غنائها سبع مرات «عشان تبقى وتر» وهى أغنية واحشنى والتى علق هلال على أنها موجهة من قبل الاخوان الى كرسى الحكم والتى تقول كلماتها «زى النهاردة هايجى فاضل يدوب كام أسبوع (ع الانتخابات).. وبَجَرّى الوقت وعينى بتقول بصوت مسموع.. واحشنييييييييييييييييييي واحشنيييييييييييييييى.. وأول ما يجى هاناديلة وأحكيله وأشيكله عن حالى أنا (والاشتياق له تلاتين سنة).. واحشنى وأسلم عليه (وأبوسه كمان) أصل أنا مشتاق لعنيه أنا.. ياسلام لو تفضل معايا على طول ولا شىء عنك (كرسى الحكم) يحوشنى.. وتوبة من بعد النوبة لو سبته يغيب عن عينى ثوانى.. وتوبة من بعد النوبة سكنته فى قلبى وبين احضانى».. وفى نهاية المطاف أحب أنا أن أغنى أغنية لنفس الفنان وأوجهها للإخوان والتى تقول كلماتها «ما كفاية وقوليلى ياعين (يإخوان).. بتجيبى الدموع (النفاق) ده منين»..

(*) ملحوظة ضغنططة الخبر صحيح وأنا ما جبتش حاجة من عندى وممكن حضرتك تضغط ع اللينك فوق عشان تقرأ الخبر

                                                                           حجـاز

3 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

انا يا محمد باشا خايف دور الاخوان يبقي فالفترة الجاية زي دور الحزب الوطني لانهم ببساطة محددين كام مقعد في مجلس الشعب وعلي اتفاق مع المجلس العسكري دون الافصاح عن هذا الاتفاقوربنا يستر

سعيدة بعثوري على مدونتك وان شاء الله من المتابعين ..

بالنسبة لحمادة هلال او الاخوان ، ربنا يصلح الحال ان شاء الله ..

::::::::

تقبل تحيتي وخالص تقديري .

لا بجد ملعوووبة صح أوووووي
:D