بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأربعاء، أبريل 20، 2011

مِتـقَـدّمْـلى عروسة...


بينما أنا أدخل من باب بيتنا فعلمتُ بوجود غرباء عندنا فى غرفة الضيوف.. فدخلتُ إلى غرفتى متجاهلاً إياهم فلحقتنى أمى عند باب غرفتى قائلة »عارف مين جوه«...
فهززت رأسى نافياً... فقالت لى »مدام أميرة وبنتها سارة«...
فانتهبت إلى ذكر كلمة بنتها سارة وقلتُ لها »ما سألوش عليا..؟؟«...
فقالت »لأ ،، سألو عليك.. انته تعرف أصلاً هما جايين ليه..؟؟«...
فقولت »ليه..؟؟«...
قالت »قال ايه ياخويا جايين يطلبو إيدك.. مته مته(أمى بتتحشتف) عشنا وشفنا بنات أخر زمن بيعملوا إيه«...
فقولت مندهشاً »يابنت المجنونة طب ماشى أما وريتك«..
ونظرت بعيداً إلى الحائط وعلى وجهى إبتسامة إعجاب وتوهتُ فى أفكارى بعض الشىء.. ثم نبهتنى أمى قائلة ً
»تعالى بأه أقعد معاهم شوية أما نشوف الحكاية جد ولا هزار«..
فقلتُ لها »طب اسبقينى انتى وانا جاى وراكى على طول«..

وحضرت الى عقلى فكرة فهممتُ إلى تنفيذها...

فدخلت إلى المطبخ ،، وجلبت ثلاث كؤوس للشراب ،، وصببت عصير المانجو ،، وحملتهم فى صينية الضيوف ،، وإتجهتُ إلى غرفة الضيوف وأنا أستحضر كل ما تفعله العرايس فى مثل تلك الظروف من خجلٍ ،، وإحمرارٍ للوجه ،، واللخبطة إياها ،، والرِجْلين اللى بتخبط فى بعضها ،، وفكرت فى أن أسكب العصير على ساره لكننى طردت الفكرة من عقلى متخوفاً من أنها قد تغضب وتتنازل عن الزيجة برمتها.. وألقيت السلام على الجميع ونظرت إلى سارة بكسوف وخجل.. عندها إنطلقت ضحكاتهم من منظرى النكتة وأنا داخل..

ثم علّقَت مدام أميرة قائلة »بسم الله ما شاء الله تبارك الخلاق.. أدب وأخلاق وجمال«..
عندها رأيت تلك الساره تكتم ضحكة بداخلها وتنظر إلى بإشفاق..
فتجاهلتُها وأنا أكتم ضحكة بداخلى ورحبت بمدام أميرة قائلاً »خطوة سعيدة يامدام أميرة«..
فقالت مدام أميرة »يسلّم مقدارك يابشمهندس ،، مش تسلّم على عروستك«..
فنظرت إلى ساره وقلتُ لها مبتسما إبتسامة صفرا »إزيك«..
فقالت »أهلا وسهلا إزيك انته يا بشمهندس«..

ثم نظرت إلى كلينا أنا وسارة فلاحظت أننا نتبادل نظرات مخطوفة مصحوبة بإبتسامة مكتومة فقالت »أنا بقول نسيبكم مع بعض تتعرفوا على بعض أكتر«...
وإتجهت إلى أمى قائلةً »ما تيجى تفرجينى يا فاطمة على الشقة«..
وما إن خرجوا من الحجرة حتى انطلقت ضحكات سارة بأعلى صوتها بينما أنا أنظر إليها مبتسماً إبتسامة الإنبهار من الموقف ثم قلتُ لها »إيه بأه النكتة البايخة دى ياست هانم«..
فقالت »مفيش أنا قولت أبهرك بحركة مجنونة كده«...
أنا: »وإيه المناسبة يعنى؟؟«
ساره: »أصلك بقالك تلات تيام كل ما أكلمك ما تردش عليا وكمان مش عارفة أشوفك فقولت أعمل حاجة مجنونة وأجيلك البيت أشوف ما بتردش ليه علي التليفون وبالمرة أشوفك«
أنا: »لأ بصراحة ونعم الجنان«
ساره: »بس منظرك تحفة وإنتى جاى بالصنية فاجأتنى الصراحة«..
أنا: »أنا قولت أنا كمان أبهرك إشمعنى أنا يعنى«..
ثم أعقبت »بس إنتى عارفة أكتر حاجة مندهشلها إيه«
سألتنى »إيه؟؟«
قلت »معروف إنك مجنونة ودى حقيقة للأسف بحاول أتعايش معاها.. ومش غريب ان يجيلك فكرة زى دى لكن الأغرب ان مامتك وافقتك عليها.. فواضح جدا ان مامتك أجن منك«.. ثم أعقبتُ.. »إنها حقاً عائلة مجنونة بنت مجانين«
فضحكت سارة وقالت »أى خدمة يافندم«..
قلت لها  بغيظ منشود »دا إنتى وقعتك سوده إنتى وأمك«..
فقالت مستنكرتاً »أسمها ماما«..
قلتُ »لأ بصى هى أسمها أمك عجبك ولا نرجع فى كلامنا إحنا لسه ع البر أهو«..
ساره: »لا عجبنى أمِك أمِك مش مهم يعنى.. ممكن أتغاضى عنها«..
أنا: »وياترى بأه ماما عارفة موضوعنا ولا جاية بتشجع اللعبة الحلوة وخلاص«..
ساره: »أيوه.. أنا مش بخبى حاجة على ماما أصلاً«..
أنا: »لأ ماهما كلهم بيقولو كده.. وفى الأخر بتطلع عارفة حاجة تانية خالص«..
ساره: »لأ يعنى هى عارفة كل حاجة بس مش كل حاجة أوى يعنى«..
أنا: »ههههههههه مش قولتلك.. المهم يعنى هى جاية معاكى النهاردة ليه«..
ساره: »عشان نطلب إيدك من مامتك«..
أنا مندهشاً: »والله..!!! دا الموضوع بجد بأه مش هزار«..
فقالت »ودى حاجة يتهزر فيها بردو«
أنا: »وإنتى إمكانياتك إيه بأه إن شاء الله.. عندك شقة ولا ما عندكيش؟؟.. هاتجيبى شبكة بكام؟؟.. هاتدفعى مهر أد إيه؟؟..«..
فضحكت سارة ضحكة رائعة وقالت »اللى إنته تؤمر بيه ياباشا بس المهم توافق والحاجات الباقية دى أمرها سهل«..
نظرت إليها متعجرفاً وقلت »بس تعملى حسابك أنا الشبكة بتاعتى لازم تكون مش أقل من خمسين ألف جنيه«
فقالت مستنكرتاً »بتقول خمسين ألف جنيه«؟؟....
أنا: »أيوه طبعا ما انتى فى الأول والأخر انتى اللى هاتلبسيها ،، هاتستخسرىها فى نفسِك يعنى؟؟«..
ساره: »لأ أنا متنازلة عن الشبكة.. مش عايزاها خالص«..
أنا: »خلاص قشطة يبقى تكتبى تنازل عن الشبكة والمهر بخط إيديكى..موافقة؟؟«..
ساره: »موافقة طبعاً«..
أنا: »فى الحالة دى بأه تقدرى تقول لباباكى اننى جاى أتقدملك الجمعة الجاية بناءاً على ورقة التنازل دى.. ههههههههههههههههه«..
ساره: »إيه ده دا انته بتدبسنى بأه«..
أنا: »يعنى اللى بتعمليه انتى وأمك ده مش تدبيس؟؟«..
ساره: »إحنا بنهزر معاك«..
أنا: »وأنا قولت أستغل لحظة الهزار الجميلة دى.. والحمدلله قدرت أحصل على التنازل وبالتالى مادام مفيش شبكة ولا مهر يبقى أنا ماعنديش حجة أجى أخطبك من الصبح«..
ساره: »خلاص مش مهم إحنا فى الأول والأخر بنشترى راجل«..
أنا: »راجل بتنازل لو سمحتى«..
فانطلقت ضحكاتنا معاً وقلت لها »يالله قومى فرّحى ماما«..

فخرجت مسرعة إلى مامتها ومر وقت قصير إلى أن أتت إلىّ هى ومامتها وأمى وعلى وجوههم جميعا إحساس البهجة والسرور وقالت لى حماتى المستقبلية المجنونة »ها يابشمهندس رأيك إيه فى عروستنا..؟؟«..
قلتُ لها »والله ياطنط أميرة أنا متردده شوية سيبينى افكر يومين كده وهاستشير أخواتى الولاد وصحابى ،، وهارد عليكم إن شاء الله فى أقرب وقت«..
ضحك الجميع وهموا بالأنصراف وعند باب البيت أردت أن أودّع خطيبتى المستقبلية سارة فنظرت إلىّ بنظرة يملؤها الكثير من الشوق والحنين وقالت »هاستناك«..
فقلت لها مبتسماً »إبقى قابلينى«..

---------------------------------
ملحوظة ضغنطوطة: القصة خيالية وأنا أمى مش إسمها فاطمة (:

                                       حجـاز

26 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

هههههههههههه

والله انت عثل يا حجاز وتخيلت انه

حقيقى بجد

بس تسلم ايدك على المقال .. انما تعالى قولى عرفت اننا بنبقى ملغبطين والحاجات دى منين ؟؟ هه اعترررررف فوراا

منونة

الله يكرمك يا منى
يعنى انتى عارفة بأه كوكتيل من المسلسلات والأفلام وبعدين ما تنسيش اننا كان عندنا عرايس بردك وعدت علينا المواقف دى هههههههههههه
عقبالك يامنى ان شاء الله لما تتلخبطى وتقلبى الصنية على العريس ههههههه
:)

جميلة يابو حجاز ..... بس انت بقيت بتسرح كتير
بس اشمعنا ساره !!!!!!
احنا هنقطع علي بعض ولا ايه؟

فرحات

أولا موضوع السرحان ده طبيعى جدا عشان انته عارف انى هاموت واتجوز

أما موضوع اشمعنا سارة فيعنى هو كل السارات اللى الدنيا انته حاجزهم يعنى
ما اكيد واحده انته ما تعرفهاش
:) :)

هههههههههههههه
قصة زى العسل واسلوبك حلو جدااااا
رغم غرابة الفكرة الا انى صدقتها
وعلى فكرة انا كنت مستنية يوم الاربعاء علشان اقرا المقال الجديد
تسلم ايدك
تحياتى/دينا عماد

ههههههههههههههههههههه
انت فعلا مهبول يا حجاز مافيش منك والله القصة حلوة وجديدة واسلوب يجنن,وكمان مافيش حاجة بعيدة ممكن تحصل,اصل ناوية اعمل كده بردو (ايه رايك)بس بشرط تيجي معايا اخطب :) وبعدين ايه حكاية سارة معاكم انا عايزة اعرف بس بجد عليك افكار مابعرفش تطلع بيها منين ربنا يوفقك يارب وان شاء الله نفرح بيك يابشمهندس

هههههههههه ..سكر والله,,,موتنى من الدحك ..مجنون... دا انا قربت اصدق لولا حبوب الهلوسة بتاعة القذافي فوقتنى شوية.... كنت سألت فرحك انت وسارة امتى....تسلم ايديك..بس ربنا يستر لو البنات اخدتها فكرة تنفيذية..ههههههه..مقلكش هيبقى عليكو شغل البيت وما ادراك ما هو ...ههههه...نشوفك المرة الجاية ..في مقالة عن فرحكم

هههههههههه انت بجد ماشاء الله عليك دمااااغ
بتجيب الافكار دي منين ههههههه ربنا يزيد ويبارك انا كنت خلاص قربت اصدق فعلا انه حقيقه قلت يمكن بعد الثوره الحال هايتشقلب ولا حاجه بس تسلم ايدك بجد

ايمان

اسمها مامى مش امك خليك كووووول

إخراج عشرة على عشرة
هستعين بيك لما آجي أخطب هههههههههه

@ دينا عماد

اهلا بيكى وانا مبسوط انى كسبت متابع جديد لكتاباتى ويارب أكون ديما عند حسن الظن

بس قوليلى باه هى ايمان دى تموين كده وكده يعنى ودينا هى الحقيقة ولا دينا هى التموين وايمان هى الحقيقة
:)

نورتى المركب بتاعتى يادينا والتموين ايمان

@سمية

مهبول ماشى ماشى يابنتى خلى بالك من لسانك شوية اصل انتى عارفانى اقل حاجة هاقول قدام الناس انك جزائرية وشوفى الناس بأه هايعملوا فيكى ايه
هههههههههههههه

وانا ياستى هاجى معاكى لما تيجى تخطبى بس اشوف العريس الأول
وبالنسبة لسارة اسم عادى يعنى بس اكيد اى واحده فى الدنيا غير اللى فى بالك
:D

@ غير معرف

والله انا موافق ع التبديل يبقى احنا علينا شغل البيت وانتو تجيبوا شقة ومهر وشبكة وفرح ومعازيم وهدايا أيام الخطوبة والحاجات دى كلها

ان شاء الله المقالات اللى جاية تبقى عن أيام الخطوبة وهداياها بأه وبعدين نخش ع الجواز

نورتينى ياغير معرف

:)

@ ايمان

هو بينى وبينك الحال فعلا قرب يتشقلب والحاجات اللى شبيها بدى بقت بتحصل بس مش لدرجة انها تروح تتقدم
بس مش عايز اخوض فى التفاصيل عشان ما اتقتلش بس
وان شاء الله ابقى اكتب فى الايام اللى جاية عن الظاهرة دى

اللى يسلم حالك ومبسوط انها عجبتك
:)

@ amr

ياريس انته مش عايش ولا ايه انته ما سمعتش الشيخ شومان وهو بيقول "أمك.. أيوه أمك انتى مش أمى أنا"
يعنى ما وردش ذكر مامى ده خالص
:)

ثورة

هههههه لما تيجى تخطبى واضح انكم كلكم وافقتوا على الفكرة وقررتوا انكو ا تروحو تخطبوا
طب خلاص أنا هاوصى أمى تملى التلاجه مانجة بأه عشان الزيارات اللى جاية
:)

ههههههههههههه
يا خرب بيتك يا محمد
بجد تجنن
والله العظيم انت فظيييييييييع
بس علي فكرة الموضوع ده جه ف دماغي مرة قبل كدة
ومعرفش لية مسيطرة عليا الفكرة الايام دي ....بس انا بق يمتأكدة ان ماما وبابا هيقولولي مجنونة وعرفنا جناك ممكن يوصل لإية
لكن اهله هو بقي هيقولوا اية....؟
اهو ده الجنون بعينه

هههههههههه
دينا عماد الحقيقى
وايمان ده التموين"شخصية افتراضية فى المدونة بتاعتى"
وميرسى لذوقك واستقبالك الرائع
تحياتى/دينا عماد
حقيقى هههههههههه

@ رحاب

الله يخليكى يا رحاب ده بس من زوقك وعشان تعرفى ان لسه بدرى عليكى فى كتابة القصص الدرامية هههههههههههه

اما بالنسبة لأهله فأكيد هايطلعو مجانين هما كمان ماهو الطيور المجنونة على أشكاللها بتتجن ههههههههههه
نورتى يا رحاب
:)

@ دينا

اهلا بيكى يادينا وان شاء الله هاتلاقينى عندك فى المدونة بس اصبرى عليا يعنى كمان شهرين تلاتة كده هههههههههه
تسلمى :)

نبدل ماشي..بس هنتمسك بحق ..الرجال قوامون على النساء..وان ربنا مفضلكم والله ما عندنا مانع انه مفضلكم....يعنى من النهاية كدا كدا عليكم الشقة والذي منه...ههههههههه..وياريت يبقى فيه عصائر مختلفة..في بنات مبتحبش المنجى ..ميجوش يعنى يرضيك...وبالنسبة لموضوع مجهول دا فمعكم ..مراسلتكم في كل زنجةوزنجة...والى الامام الى الامام
سمر على

الى يعرفك يعرف من اول سطر ان القصه خياليه جداا واكيد مش عشان اسم مامتك يعنى :) :)

بس النوت حلوه ونوع جديد عليك يشبه القصص القصيره

وعامه المدونه بقت اجمل كتير بأسلوب التنوع الجديد اللى فيها

@ سمر

لا اللى اوله شرط اخره نور لو هانبدل يبقى نبدل كل حاجه يعنى انتو عليكم السبكة والمهر والشقة والذى منه واحنا يدوب نيجب شوية عصاير
ههههههههههههه

@ شيكو

اللى يعرفنى بأه زى حضرتك اما الباقى ما يعرفنيش
ههههههههههههههههه
بس برده ارجع اكرر انى نجحت الحمد لله فى تقريبها اللى الواقع ولا ايه
نورتى ياشيكو وكله بحسك طبعا
:)

إيييييه ده بقى
كل ده طلع هزار
وأنا إللي قولت يلا أخيراً هنخلص من واحد من المدونيين
هههههههههههههه

لعبت بقواعد الكتابه بطريقه عبقريه ...
عجبتني أوي كقصه
بس لو حصلت كواقع
هنزل التحرير أعمل إنقلاب
هههههههه

تسلم هالأيادي

^_^

@ غادة

لأ مش هاتعرفى تخلصى منى انا قاعد على أرابيزكم أهون
ههههههه

واذا كان على المليونية بتاعت التحرير فاحنا كمان هانعمل مليونية قبالكم
واما نشوف مين اللى هايكسب

تسلمى ياغادة رأيك عجبنى
:)