بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



السبت، ديسمبر 11، 2010

الأميرة والدُغف...

منذ فترة ليست بالقليلة وأنا أتابع كتابات الجنس الناعم المنتشرة على صفحات الإنترنت أو على صفحات البلوجر (الله يستره)... ومن أكثر الأشياء المعروفة هو أن معظم كتابتهن تتمحور حول الحب والحبيب والمشاعر والأحاسيس ،، وذلك يبدو أمراً طبيعيا جدا ،، اذ أنهن منذ طفولتهن وهن يحلمن ويتمنين ذلك الفارس ذو الحصان الأبيض الذى يأتى من بعيد ليخطفها ويذهب بها بعيدا الى الجنة التى رسمتها دائما فى أحلامها... ولكنى لاحظت فى الفترة الأخيرة أن معظمهمنّ بدأنَ يتحدث عن أنهنّ لا يجدنّ ذلك الشعور المتبادل من الدُغف المسمى بالحبيب أو بمعنى أدق يجدنَ شعور يبدو جيدا لكنه لا يرضيهن كليةً وأقل مما حلمنَ به دوما... وبدأنَ يبدينَ بعض الإمتعاض لكن بحنيه شوية ،، إذ معظمهنّ أعلنّ صراحة أنه "براحتك يعنى بس أنا هافضل أحبك زى ما أنا"... وكما ترى فإنه تمرد حونين بعض الشىء وظلت الأمور هكذا إلى حدث ما كنّ ينتظره...


إذ فاجأتهم العزيزة جدا نانسى عجرم وطلت عليهنّ بأغنية تسمى "فى حجات" والتى إنتشرت كالنار فى الهشيم وذاع صيتها سريعا وأصبحت أشهر من الدوكش فى أغنية هوبا... واعتبرت تلك الأغنية على أنها المتحدث الأعلامى الرسمى لكل نساء الأرض... فعندما قالت "ما أقدرش أقولك غير كل طريقة حبك ليا ،، أو غير عليا ولا فاجأنى فى مرة وهالتى هدية ،، وإملا عنيا وإعمل حاجه أنا مش عارفاها"... صرخنَ قائلين "يسلم فُمك يانانسى ياحبيبتى أهو ده بالظبط اللى إحنا عايزينه ومش قادرين نعبر عنه"... ويبدو أن تلك الأغنية أصبحت الأغنية الرسمية فى كل بيوت الزوجية عشان الطشت يحس شوية باللى مهرية فى شغل البيت طول النهار... وأصبحت الكول تون الرسمى لكل المخطوبات عشان البعدا يخلوا عندهم دم ويحسوا... وكخطوة لم تكن مفاجأه أعلنت النسوه بجميع طوائفهنّ (متزوجات ومخطوبات ومستنيات الفرج من عنده ان شاء الله) العصيان المدنى والتمرد الكامل عندما أعلنت نانسى قائلة "مقدرش أقولك شكل حياتنا اللى أنا عايزاه ،، إعرف لوحدك شكل حياتنا اللى أنا عايزاه"... ولا أكذبكم قولا فأنا تعاطفت معهن قائلا "ماهما بردك محتاجين شوية حنية ولازم الواحد فينا يكون حسيس يعنى هما مش شوية كنب موجودين فى البيت"...


وظللت أدافع وأدافع الى أن باغتتنا الاخت نانسى مرة أخرى بفيديو كليبها الرائع لتلك الأغنية والذى أصبح منتشرا بسرعة البرق على صفحات الفيس بوك بسبب أن البنات تبادلته بينهنّ بعمل شير من واحده لواحده بطريقة "خد دى تحت لسانك وإدعيلى" مع التأكيد على اعادة تشيره هى الأخرى لكل أصحابها ،، واسمحوا لى أن أنتهز هذه الفرصة وأشكرها من صميم قلبى -ولو طولت أبوسها هابوسها وربنا بس للاسف ما أطولش- وذلك لأسباب عدة ،، أولها لآنها أنتجت كليب محترم بعض الشىء ومش متعودين منها على كده ،، وثانيها أدائها الرائع والمدهش فى ذلك الكليب وخاصة لحظة دموعها ،، وثالثها لأنها جعلتنى أثور وأتوقف عن التعاطف مع الجنس الناعم وأدافع عن جنسنا المظلوم فى ذلك الكليب... أيون حضرِتك منك ليها إحنا مظلومين فبعد مشاهدتى للكليب فأنا لم أجد الرجل أذنب فى شىء فهو لم يتجاهلها بشكل متعمد ولكنى أجده يظهر مشاعره كما يعلم هو عن المشاعر ،، ولم يدرك أبداً أنها تمتعض من ذلك وزهأت وبتخبى أنها تعبت لأنها تعللت بقولها "مقدرش أقولك" وطلبت منه قائلة "اعرف لوحدك شكل حياتنا اللى انا عايزاه" طب والنبى أعرف منين أنا بأه...


نحن أيتها السيدات الرقيقات لم نكن جبلات يوماً ما لا سمح الله ،، ولا إستبدلنا ذلك المدعو "القلب" بحجرين شيشة لا قدر الله... بل إننا كنا نشعر يوما ما كما تشعرن تماما وكنا يوما ما نعلم عن المشاعر كما تعلمن وأكثر وأنتنّ بالنسبة لنا كل شىء فى حياتنا... حقا أنتنّ كذلك ،، ففى زمن أجدادنا عندما كان الولد يبلغ سن الرشد ويبقى زى الحيطه فيسلمونه راية الرجولة والحصان الأبيض وطقم أبيض فى أبيض ويمتلىء اللوكاشن بالدخان وتجلس العروس فى ترقب ظهور المعلم على حصانه الأبيض من خلف الدخان قال ايه عشان يخطفها وبيعملوا منظر يعنى وبيتجوز ويكمل نص دينه ،، وبعد ما يتزوج يصبح محمد أفندى موظف الدرجة السابعة اللى مرتبة ثلاثة جنيهات اللى مهنياه ومستراه هو وعياله وبيروح الشغل الساعه 8 الصبح وبيرجع الساعه 2 الضهر يقيل شوية ويصحى ساعة العصرية يشرب الشاى مع مراته فى البلكونة...


أما نحن فعندما سلمونا راية الرجولة فرمونا فى تراك مليئ بالثيران الهائجة اللتى لا ترحم أبداً ولا تشفق على أحد ،، وأشاروا لنا إلى تلك العروس التى تجلس فىى نهاية ذلك التراك ،، ومن المفترض بى أن أنجو بروحى وأطلعلها سليم ولابس أبيض فى أبيض وأمتطى ذلك الحصان الأبيض اللعين عشان أتجوزها ،، وعندما علت صرخاتنا بأننا جرحى ونحتاج الى أسعافات أولية لمجابهة تلك الثيران قالوا لنا "إسترجل واشرب بيريل مش عاوز تتنيل تتجوز هو الجواز كده"... عافرنا وجاهدنا وقلبنا عيشنا هنا وهناك وكدنا أن نصل الى خط النهاية بجروحنا النازفه وأبدينا فروض الطاعه والولاء لأميرة الأميرات قالوا لنا "يابنى احنا بنشترى راجل وبدام مش قادر ع الحصان الأبيض ولا يهمك اعكشلك انته أى ثورين من التراك وإحنا نعمل بدل بأى حصان أبيض"... اذا أيتها الأميرات إننا لا نملك أى أهدافا فى حياتنا سوى أنتنّ أيتها الرقيقات ،، يغور التعليم والطموح والأمل والنجاح أهم حاجه أتجوز... أنتنّ البريق المتلئلىئ أمام أعيننا طوال أيام شقاؤنا ومرمطتنا... فبالله عليكم كيف لنا أن نبقى ونتبت على تلك المشاعر الملتهبه لذلك المدعو بالحب فى تلك الأيام الهباب... كيف لنا بعد كل تلك الأيام السوده أن نذكر لكم كلاما نحن أصلا نسيناه ولم نعد نتذكر منه الا أنه فى يوما ما كان يدعى باسم النبى حارسه الحب...


إذا أيتها السيدات الرقيقات لاتظلمونا بمشاعرنا البارده فهذا ما جنيناه من حربنا فى حياتنا البائسة... علمونا كيف لنا أن نستعيد تلك المشاعر... كنّ كالملاحين ووجوهنا الى الطريقه التى تريدوننا أن نعاملكنّ بها... نعم أيتها الملاحات الرقيقات هذه سُفنَكنّ فوجهوها كما تردنّ وجاهدنّ من أجل تغيرها ولا تتركوننا "أعرف لوحدك" ولكن علمونا "شكل حياتنا اللى أنا عايزاه"... فهذه حياتكنّ وإحنا بندفع إيجار فيها...


-----------------------------------

ملحوظة ضغنططة: أعتذر ان كان فى غلط فى اللغة دا أنا عملت مجهود رهيب عشان موضوع النون ده ولو حد شايف حاجه غلط يقولى

26 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

بجد اسلوبك حلو جداااااااااااااااااااا وعجبنى طريقتك واسلوبك فى الكتابه كوميديه انا مبطللتش ضحك انا اول مره أكتشف كتاباتك وواضح ان حضرتك موهوب جدا ربنا يوفقك ومزيد من النجاح....

وعلشان نفسك فى كلمتين يجبروا بخاطرك بجد الموضوع تحفه وكلامك مقنع جدااااا ونصحيه منى ياريت تالف كتاب والله هينتشر جدااااااا بين الشباب وعلى العموم انا هفضى نفسى مره كده وأكتشف باقى ابداعاتك...

اسلوبك حلو يابو حجاز بس مش عارف ليه الجزء اللي بتدافع فيه عن المراة حلو ولذيذ
والجزء اللي بتدافع فيه عن الرجل دمه تقيل.
انا قلبي بدأ يتوغوش منك يابو حجاز وخايف من مواضيعك اللي جايه.

ههههههههه لا بجد صعبتم عليا
عندك حق فى كل كلمة انا مقتنعة ان اى انسان راجل / ست جواهم مشاعر طيبة وجميلة وبيكونوا عندهم مخزن من الحب والمشاعر للانسان او الانسانة اللى هيرتبطوا بيها بس ظروف الحياة واللى قولت عليه كله بيخلى مفيش فرصة للتعبير صح
بس انا عن نفسى من النوعية اللى مش بتسكت مهو مش هتكسف يعنى اقوله حياتنا فى خطر وبنبعد عن بعد بطريقتك لا الحياة المفروض بتتبنى على الصراحة اللى مش عجبنى فيه بقوله ويحاول يغيره
واللى مش هيعجبه فيا يقولى واحاول اغيره لكن موضوع اسكت وافهم لواحدك دى صعبة بصراحة لان فى ناس كتير فهمها تقيل ^_^
بوست حلو والله وعجبنى جدا ويستاهل اخد مواصلات من الفيسبوك لغاية هنا

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

مش قادرة أعلق فى الموضوع ده بالذات والله لو كتبت مش هقدر أوفى الموضوع ده حقه
برافو عليك
وعجبتنى مقطع البنات اللى مستنيين الفرج تقصد مستنيين الحكم بعد المداولة

يارب دايما كدة من نجاح لنجاح في مقالاتك وطبعا الحياة اتغيرت وبقي رتمها سريع وغير دة ان بقي فكر البنات بقي حاجة تانية خالص بتكتشف بعد الجواز مش هي دي فتاة احلامك مش هي دي البنت اللي انت عاوزة تبقي زي مامتك ست بيت شاطرة ولو اشتغلت تبقي علشان نجاحك مش علشان تثبت ذاتها وللاسف الشديد معظم البنات ميعرفوش المطبخ يسمعوا عنة بس الحب مش البوم صور ولا احاسيس ومشاعر الحب افعال

جميلة يا محمد وانا رأيي مع (احاسيس ايوشة) المفروض ان في صراحة بين الاتنين يعني لو في حاجة انا شايفها ومش عاجباني اقولها وهيا كمان تقولي لو في حاجة علشان نقدر نغيرها .
وبالتوفيق يا نجم .....

بجد انت عندك والله ف كل كلمة قولتها
واسلوبك هايل والتوبيك جامد جدا
ويارب دايما ف تقدم باذن الله

nahla_elhececy

منوره المركب بتاعتنا يانهلة وانا متشكر ليكى جدا ع الكلام الجميل ده
ولانوسبة لموضوع الكتاب فى كتاب اتعمل وفى واحد جاى فى الطريق ان شاء الله بس كله حسب الشعار بتاعنا لله وللوطن

وتنورى فى اى وقت واكتشفى براحتك خالص وطبعا ما تنسيش تسيبى اللى فيه النصيب
هههههه

نورتينى

a7mad far7at

اصل بعيد عنك يافرحات هما دافعينلى رشوة
عارف انته اللى اسمهم كتاب السلاطين دول انا كان نفسى اعمل زيهم واخدلى قرشين على اى مقال اى كتبه

ادفعلى انته بس وانا واظبطهملك
ههههههههه

بص يابرنس انا بصراحة كنت محايد ودورت على حاجه حلوه اقولها عننا مالقتش وربنا
ههههههههههه
الله يكون فى عونا بجد يابنى

احاسيس آيوشه

والنبى ياختى ما يصعب عليكى غالى

وانا معاكى فعلا فى موضوع ان لازم يكون فى صراحة بين الاتنين وكل واحد يطلب الطريقة اللى بيحبها
بس كل ده طبعا مش بمزاجنا دا بمزاج ام العروسة هههههههههههههه

بالنوسبة للمواصلات انا ممكن اعملك اشتراك نوفرك شويتين

يارب يكون عجبك نورتينى

منى القلب ليلى

بردك هو ايه الكلام هرب ومفيش الا ضحك
ربنا يبسطك ديما
تسلمى

وائل صالح

ايه الحلاوه دى ياواد حاسس ان كونفشيوس بيعلق عندى جبت الثقافة دى منين هى السعودية بتغير كده
ههههههه
كلامك سليم ياحبى تسلم

ahmed baser

نورتينى يانجم بس احنا كلامكم صح وكل حاجه لازم نتفق عليها واللى هايمشى بردك كلام ام العروسة
:(

غير معرف

متشكر جدا ليكى ونورتى المركبه بتاعتنا

يسلالالالالالالام احنا ما بنصدق حد يقول كلام بنيابة عننا...تسلم ايديك..بس بردوا انا بشترك مع اخونا وائل ان مشاعر الحب مش مجرد كلام..لان الكلمة بدون الفعل..بتكون مشاعر عكسية..كفاية اننا عارفين انكم في حلبة المصارعة علشانا....ههههه...بس احنا طامعين...مفيش مانع يعني من كلمتين حلوين...هههههه تسلم ايديك وافكارك...سمر على

عندك حق ، بس شويه سنس برضو مفيش مانع منهم ..:)
يعني مش لازم تقولك هاتلها هدية..ممكن آه ملكوش في الإحساس..بس أكيد في ذكاء ومفموهيه..ولا إيه؟

سمر على

والله احنا منى عينينا نقول كلمتين حلوين بس هو الواحد بعد المصارعه دى بيكلم نفسه وبيفضل يهلوث وهو نايم

يبقى هانجيب الكلام الحلو منين بس
عموما نورتينى ياسمر وفى النهاية تتوقف ع عقلية الطرفين

بسمة
واله يابسمة انا واحد من الناس كنت بفهم قبل ما ادخل هندسة وبعدين اتعلمت الغباء فى هندسة
ههههه
لا سيبك من الذكاء والمفهومية خليها سنس احسن

نورت المدونة يابسمة

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بصراحه خفة دمك دى ماحصلتش
انا طول منا بقرا وانا بضحك

بص انا ممكن اسيبه شويه كده اقول يمكن يحس لوحده بلاش انا اللى اطلب بس لو لقيته معدوم الاحساس بعيد عنك فطبعا هضطر اقوله وامرى لله

انا كمان كنت عاوزه اشكرك لان بيتهيألى انته اكتر حد بيتسبب فى كتابة الهاءات ورسم الضحكات على وشوشنا


بالتوفيق ديما يارب

الاميره أميرة

هو انتى بأه الاميره اللى بيكتبوا عنها
ههههه
فينك يابنتى اختفيت فى ظروف غامضة وماظهرتيش تانى

عامة انتى اللى قولتيه صح وربنا يبعد عنك البعدا اللى ما بيحسوش

نورتينى واى خدمة ع الهاءات الكتير

أنت قلت اللي انا كنت عايز أقوله يالحرف تعليقا على أغنية الست نانسي

ملكش حل
بجد جميل اوي
تحليلك منطقي جدا
ظروف الحياة و ضغوطها بتغطي
غصب عننا مشاعر كتير حلوة
بس المهم انها تكون موجودة
يسلم قلمك يا مبدع
:):)

Ahmed Salem

يالله معلش بأه اللى سبق كال النبأ
وعادى ياريس واحد انته تقول انا اقول الأهم الفكرة توصل

نورتينى يابرنس

ولاء

وشهد شاهد من اهلها اهو قوليلهم والنبى قوليلهم
هو كده بالظبط اللى انا عايز اقوله الظروف بتنسينا غصب عننا المشاعر الحلوه اللى عرفناها

تسلمى ياولاء بجد ونورتينى
:)

اود ان اعبر عن اعجابى بكلامك الرائع الذى لا يخلو من خفة دم وواقعية فى اسلوب شيق جذاب
شكرا لانك امتعتنا بتلك الكلمات

تحياتى/دينا عماد

يا ابنى احلى حاجه التنفيض .. اصل المشاعير والاحساسات دى بالذات مش بالزق .. لو موجوده هتلاقيها بتدلدق كدهون .. :
كل الحوارت دى .. حوار!!
هيا المشاكل موجوده بس مش سبب دى حجه :D
:
بس سيبك انت .. المدونه دى انا اول مره ادخلها بس ريلى هيا حلوه مفيش كلام :)