بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الأحد، أبريل 25، 2010

رحـلة سفـــــر...



أحب دائما خلال رحلة السفر ان أنظر الى السماء واتأمل عظمة الله وإبداعه والتناسق الرائع فى خلق تلك السماء... احب دائما ان اتفقد السحابات واحده تلو الاخرى واتخيل اصدقاءى وكأنهم جميعا يمتلكون تلك السحابات... اتخيل ضحكاتهم فأبتسم ابتسامه بداخلى اشعر فيها بالراحه... اتخيل الامهم فأغمض عينى وأتمنى من قلبى خيرا لهم... ولكنى هذه المره عندما تفقدتها لم اجد احدا من أصدقاءى ابدا انما وجدتها هى... جعلتنى اتنقل من سحابه الى اخرى ولم اجد سواها...


ودائما ما كنت افضل الهرب منها لكنى هذه المره اريد ان أنظر اليها... لكنى هذه المره أريد أن أحكى لها... لكنى هذه المره أحتاج اليها... فقررت أن أجلس بجوارها... ورأيت ابتسامتها وشعرت بشوقها ولهفتها لأن تحكى ليا قصصها ومغامراتها... ولأنى اعرف انى اشعر بها دون ان تنطق بكلمة... ولانى دائما ما يصلنى احساسها برغم انى لم اراها... فكنت على يقين انها تريد ان تتحدث الى... فوجدتنى أخطأ سهوا فى نعتها بالحبيبه وأسألها "انا ياحبيبتى حاسس انك عايزه تقوليلى حاجه"... ورفعت وجهها ناظره نحوى باندهاش لنعتها بياحبيبتى... ولكن رغم انى تلفظت بها سهوا فنظرت إليها مؤكدا انى اعنيها... فابتسمت ابتسامه لم اعرف لها حدود وشاهدت ذلك البريق المتلألأ فى عينيها... واحسست بقلبها يعزف نغمات رومانسية راقصه وعلى إيقاعاته تخيلت نفسها وكأنها فى حجرة واسعه تقفز فرحا متنقلة بين جنباتها... وتدور بقدميها طارحة يديها تطير كجناحات عصفور يتنقل بين شجيرات الياسمين فى الصباح... يااااه ما احلااااها


وتوقعت كما حالها دائما ان تقول لى "لا ابدا مفيش حاجه انا بس كنت عايزه اسلم عليك"... ولكنها هذه المره ارادت ان تتبع اسلوبا اخر وقالت لى "هو ينفع اتكلم معاك شوية"... ابتسمت ابتسامة مكتومة بداخلى لشعورى باننى اخيرا حصلت على مبتغاى وسأسمعها وهى تشكى لى ما بداخلها... وعلى خلفية دقات قلبها كموسيقى تصويرية بدأت تسرد روايايتها... واخذتنى وابحرت بى فى اعماق قلبها ووجدتنى وانا لم ادع عينى تغفل عن مراقبة عينيها ولو لحظة واحده... وجدتنى وانا استمتع بهمهمات شفتيها... وجدتنى وانا استمع الي ضحكاتها وهمساتها...


وظلت تتحدث وتتحدث وتبتسم وتضحك وانا اراقبها الى ان قالت لى "ياااااااااه احنا بقالنا اربع ساعات بنتكلم"... فقولت لها "بس انا ما اتكلمتش انا بس كنت بسمعك"... فقالت لى "وانا اول مره احس انى عايزه اتكلم معاك كمان وكمان وكمان"... ففهمت المغزى من ردها هذا وسألتها "بس انتى ما قولتليش هو انتى حبيتى فيا ايه؟؟"... فقالت "لانك دايما بتسمعنى وبتحس بيا حتى لو ما اتكلمتش"... شعرت وكأننى اريد ان اصرخ بأعلى صوتى واقول للجميع بأنها اعلنت لى بأنها تحبنى... واننى اخييرا وبعد زمن طويل ومحايلة وعناد واصرار ادركت انها تحبنى... وادركت اننى كلما كنت فى حاجه الى من يخفف عن قلبى اذهب اليها... ادركت اننى كلما اردت ان اتحدث الى احد واشكوا له همى كنت فقط اذهب اليها لكى اسمعها وهى تتحدث وكأن همى يزول اذا رأيتها تذهب عن قلبها همومها... وابتسمت اليها وفى عيونى طبول الفرح واقتربت منها قائلا بطمع "كملى كمان شوية ها احنا وصلنا لفين" وسمعت صوتا ثالثا اشبه بصوت التباع الرذل يقول "احنا وصلنا الموقف ياستاذ يالله ياجماعه دا الاخر"

5 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

الحب ده غريب اوى...
بجد احساس فظيع اوقات يعذب ناس واوقات يفرح ناس

"الحب عذاب"..هو فعلا عذاب ولكنه احلى عذاب

الحب هو...اننا نتجرح ونتعذب ونرجع نسامح وننسى كل لحظة الم عيشناها ونفتكر بس الاوقات الجميله ونتمنى ديما انها ترجع زى زمان

الحب...الحب تضحيه من اجل اللى بتحبه
تتمنى تشوفه سعيد ومبسوط وبيضحك حتى لو على حساب سعادتك..حتى لو مش هيكون معاك..كفايه تعرف انو سعيد....


انا بتمنى لكل الناس انهم يحبوا بجد لانه احساس جميل بس يكون حب من الطرفين ومايجربوش ابدا عذاب الحب لانه احساس قاسى اوووووووى

حيرانه
صراحة انا اتلخبط هو غريب ولا عذاب ولا تضحية مالازم تركزى على حاجه عشان بس اللخبطه.هههههههه

شكرا ع الكلام الجميل وبلاش موضوع العذاب والاحساس الصعب ده هى حاجه جميلة وخلاص واللى مش عارفه تخليه جميل فى حقيقتك خليه جميل فى خيالك بس

نورتينى

يعنى انا علقت دلوقتى ياترى تعليقى راح فين .. وصل ولا ايه

طب شكله موصلش


تانى

كنت بقولك فى رأيي الحب دا مشاعر متضاربة مع بعض
راحة وتعب .. حزن وفرح ... حيرة ويقين

مشاعر متضارة تخليك مش عارف تبعد ولا تقرب .. حاجة وجع قلب من الاخر هههههه

بمناسبة الاخر التباع عندنا بيقول .. يلا موقف واخر هههههه

تحياتى

حدوتة
واللى لو ايه وجع قلب وجع قلب مرحبا بيه فى احلى منه
والدنيا ماتحلاش الا اذا كان فيها شوية ضحك وبعد كده زعل وبعد كده ملل وبعد كده سعاده وهى دى حلاوتها

شكرا حدوتة