بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



السبت، أبريل 17، 2010

تفتكر لو إنته مت دى حاجه تزعلك...



أيون بالظبط دا اللى انا اقصده... بالظبط اللى جه فى دماغك انا مش غلطان ولا حاجه... انا اقصد اسألك السؤال ده تفتكر لو انته مت انته نفسك هاتزعل؟؟؟... هاتعيط أو هاتصوت او هاتعمل اى منظر يعنى؟؟؟... هاتبقى مدايق طيب؟؟؟... زمانك بتقول الواد ده بيقول ايه الواد اتجنن ولا ايه ازاى انا هاعيط او ازعل وانا اصلا ميت ومش حاسس بحاجه... طب براحه عليا يعم وانا افهمك... مش انته ياسيدى لما بيحصلك حاجه تبسطك بتفرح وبتبقى مبسوط اوى وفرحان لنفسك جدا... لو نجحت بتبقى فى غاية السعاده... لو اتجوزت بتبقى طاير من الفرحه... لو سمعت خبر كويس يخصك انته شخصيا بتبقى السعاده هاتوقف قلبك... ولو حصلك موقف صعب اكيد بتزعل... لو فشلت فى حاجه معينه بتزعل... لو ما حققتش امانيك بتزعل... لو لطشت معاك بتضايق... لو فقدت اعز الناس عندك بتبكى... بس تفتكر فى الحالات اللى انا قولتها دى واللى شبهها انته بتفرح او بتضحك لنفسك من قلبك ولا عشان التأثير الخارجى اللى موجود حواليك...


طب يعنى ايه تأثير خارجى ده؟؟؟... قصدى يعنى انته لو الناس اللى حواليك وحبايبك بيزغردولك وبيسأفولك ويباركولك هاتبقى قاعد زعلان يعنى... ولا يعنى لو الناس اللى حواليك بعيد الشر بيعيطوا وزعلانين ومقهورين عشان حاجه غير مرغوبه حصلت انته ساعتها هاتبقى قاعد فرحان ومبسوط... ولا اكيد بفعل التأثير ده هاتبقى زعلان عشان المفروض فى الموقف ده او ده لازم تكون زى الناس وزى ماهما زعلانين او فرحانين لازم تكون زيهم... يعنى فى احتمال انك تكون اصلا مش فرحان عشان نفسك وعشان انته مبسوط لنفسك، لشخصك، لذاتك،... والدليل ان الناس كلها بتباركلك وانته الوحيد اللى ما باركتش لنفسك... الدليل ان الناس كلها بتعزيك وزعلانه عشانك وانته الوحيد اللى ما عزيتش نفسك... الدليل ان الناس كلها بتصبرك على فشلك وخيبتك وانته الوحيد اللى ما صبرتش نفسك... وعشان كده انا سألتك السؤال ده انته هاتزعل لو انته مت؟؟؟...


والحقيقة انك فعلا بتبقى زعلان بس مش عشان نفسك عشان برده الناس اللى حواليك... طب اعرف ازاى؟؟؟ هاقولك عمرك مره قعدت كده مع نفسك وسرحت بخيالك وتصورت لنفسك موته معينه (بعيد الشر عليك طبعا)... فكر فى التفاصيل دى فكر فعلا فى حقيقة انك خلاص انتهيت... هلاتقى نفسك ومن غير شعور بتدمع وممكن دمعتك تنزل على خدك فعلا... عارف ليه لانك ساعتها فى خيالك ده هاتبقى عامل زى الكاميرا مان ماشى بيصور المشهد بس هو مقتنع تماما انه مش فى المشهد ده... مقتنع تماما ان هو اللى ورا الكاميرا ومستحيل يظهر فى الكدر ده... هاتدور بعنيك وتدور على الناس... هاتلاقى فيهم حبيبك بيبكى عليك هاتبكى معاه... هاتلاقى والدتك مقهوره علييك هاتتقهر عليها... هاتلاقى اصحابك عنيهم احمرت من الدموع عليك هاتنزل دمعتك عشانهم... هاتلاقى كل الناس دى واقفه عشان مذهولين من خبر موتك هاتزعل معاهم... وفى النهاية بردده هاتلاقى نفسك زعلان اه بس مش عشان نفسك عشان اللى بيحبوك...


طب برده حاول كده بخيالك وتفتكر يوم فرحك، يوم خطوبتك، يوم نجاحك، يوم اى حاجه تفرحك، والناس كلها جايه تباركلك... دور كده على نفسك مش هاتلاقيها لانك ما بتشوفش نفسك غير فى المرايه بس... لكن فى مواقف زى دى بتشوف نفسك فى عيون اللى بيحبوك...بتشوف صحبك ده وهو بيقولك مبرووك الف مبروووك ياقمر وانا مبسوطلك وهاتتبسط عشان هو مبسوطلك... هاتلاقى امك بتباركلك وبتدعيلى ان ربنا يحفظك ويباركلك وهاتلاقيك بتنطط من الفرحه لما تسمع الدعوه دى وشايف انك قدرت تفرحها... طب حاول بقى تفرح نفسك لوحدك يعنى انته عملت حاجه تبسطك جدا وانته نجحت فيها فعليا لكن ما لقتش حد جنبك يفرحلك...مش هاتلاقى نفسك اصلا فرحان هاتلاقى نفسك حققت اللى انته عاوزه بس اكتشفت انك مش فرحان...


يعنى من الاخر انته بتفرح نتيجه لفرح الأخرين ونتيجه لتأثيرهم عليك...يعنى مش بتفرح عشان نفسك لأ دا عشان انته بتحبهم... يعنى انته كده ما بتملكش غير حب الاخرين اللى نتيجته الحتميه انك نفسك تفرحهم وبتزعل لزعلهم... لذلك اذا اردت اسعاد نفسك فعليك اولا بحب الاخرين ومعاملتهم الطيبه والفرح لفرحهم والسعاده لسعادتهم... ودا كان كبارنا ايام زمان بيسموه واجب وانا رايح فرح فلان عشان دا واجب... انا رايح اعزى فلان واطيب بخاطره عشان ده برده واجب... وللاسف احنا كشباب ماكناش فاهمين موضوع الواجب ده كويس... لذلك اكتشفت مؤخرا انى لو محتاج حد يطيب بخاطرى لازم اطيب خاطره الاول واعمل الواجب ده... فياترى بأه انته عملت الواجب بتاعك ولا كنت مأجله زى...

9 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

اجمل حاجه انك بتكتب حاجه حصلتلك او عشتها حتى فى خيالك انا فعلا عشت اللحظات دى فى خيالى وفعلا عيط واكيد ناس كتييييير عاشوها
عموما انا نفسى اقولهالك من زمان انت خساره فى البلد دى

ههههههههههههه ماشى يعم احمد

بس خسارة ازاى يعنى اقولك تجيب ميت جنيه وتتفضلنى؟؟

شكرا يابوحميد نورتنى

ههههههههه لا يا حمام انت اغلى من كدا بكتير
بس انا لسه جاى من مكان تانى ومخلص على خمسه وتسعين يمشى معاك
بس دلوقتى فى مشكله انا دلوقتى اقولك يا استاذ بما انك كاتب كبير ولا اقولك يا بش مهندس بما انك مهندس كبير بردو

خمسه وتسعين مين ياعم دا انا مقدملك احلى سعر واسأل بره وانته نفسك شايف اتنين اوبشن كتابه تمشى هندسة قشطة هاتلاقى احسن من كده فين مفيش فصال ياريس اسعادرنا ثابته

وبالنسبه لموضوع القواله دى ممكن نمشيها دكتور اصلى مش بحب الهندسة بتاعت التباعين دى هههههههه

عموما انا بردو زبونك ههههههههههه

على فكره لو انت بتعتمد كل الاعتماد على الفصحى زى ما الاخ بيقولك يبقى كده ناس كتير مش هتحس بالموضوع ومش هيمس قلبهم فى نظرى كده لانك استخدمت اللهجه اللى تقدر توصلهم المعلومه بسهوله وبروح خفيفه تشدهم يكملوا الموضوع للاخر مش يزهقوا ويقوموا

المشكله مش انى هموت المشكله فى الحساب وانا
بتلخبط فى امتحان الشفوى وانسى كل حاجه واحس بدوخه وانا عارفه الاجابه

امال بقى لما اتسأل فى القبر أكيد هموت تانى من الخضه ربنا يستر

انا بقي تخيلت نفسي مت من سنة لما ابوية مات ولغاية دلوقتي بعامل نفسي علي انها ميتة اصلا لان اجمل ماليها سابها

mmma_25
بس تفتكر ان الحياه ممكن تقف على كده ولا ممكن الحياه تمشى على انغام الذكرى واتخيل انه موجود معايا فى كل مناسبه بيباركلى ومبسوط عشانى
عيش ياسيدى حياتك دا قضاء الله وقدره ولا اعتراض