بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الثلاثاء، فبراير 14، 2012

عااااجل|| أنقذو أهل بورسعيد أصل بيقولك مش لاقيين ياكلوا...


بعد أحداث بورسعيد المؤسفة تواردت أنباء عن مقاطعة المصريين لشعب بورسعيد الأبى... وتعالت الأصوات أنه لا يصح أن تعاقب محافظة بأكملها بسبب تصرفات بعض مشجعين النادى المصرى... لكن هيهات فقد دارت ألة الإعلام المنافقة وأحكمت نفاقها وتدليسها على البورسعيدية.. ولكن ربك والحق كنت أشعر أنه كذب فى كذب إلى أن قرأت خبراً يبعث على القلق «المشير كرم الله وجهه أرسل طائرات إغاثة لبورسعيد نظرا للمقاطعة التى يعاقب بها المصريين أهل بورسعيد (على أساس إنهم من كازاخستان مثلا) (أضغط لمشاهدة الخبر)».. وبعدها بأقل من ربع ساعة رأيت خبراً أخر يقول «لا تصدقوا الإشاعات عن المقاطعة فقد أعلن أهل دمياط الكرماء أنهم توجهوا بقوافل طبية لإنقاذ البورسعيدية (بيعتمد على فكرة نفى النفى اثبات وهو بالخبر ده بيأكدلك إن بورسعيد بتعانى من وباء حالى)...  وقرأت خبراً ثالث «يؤكد أن أى سيارة تحمل لوحات بورسعيد فانها تحطم بشكل كامل».. وزيادة على ذلك «أعلنت جميع مواقف الجمهورية إمتناعهم عن الذهاب إلى بورسعيد مقاطعتا لهم أو ربما خوفا على سياراتهم»... مما جعلنى أتخض وقلبى كلنى وربنا على أهل بورسعيد وأثرت أن أتصل بصديقتى البورسعيدية الجدعة جدا التى أعرفها منذ زمن.. واتصلت بها لأطمأن عليها وأحاول أن أجمع تبرعات أو أعمل جمعية أقبضها أنا الأول لكى أساعد بها أهل بورسعيد اللى منهم صديقتى إياها... لكنها لم تجيبنى مما زادت شكوكى أنهم مش معاهم فلوس يشحنوا موبايلاتهم كمان.. فرجوت من الله أن نطمأن عليهم فى أقرب وقت ممكن... وفى صباح هذا اليوم وبينما أنا فى موقف السيارات لأسافر إلى القاهرة سمعت الأسطى ينادى «بورسعييييد حد جاى بورسعييييد».. فنط الأمل فى عروقى وقلت «خير اللهم اجعله خير هما فكوا الحصار ولا إيه»...

وفى منتصف الظهيرة تلقيت إتصالا من صديقتى والتى كنت أتوقع أن يكون صوتها مختفياً تماماً نظراً للمجاعة التى يتعرضون لها.. إلا أنها ياخويا صوتها زى ما هو وحالتها حلوه ومية فل وعشرة.. فتساءلت عن تلك الأخبار التى قرأتها بالأمس فأخذت تضحك وتضحك وقالت لى جملة فى منتهى العبقرية تعلمتها من أزمة بورسعيد الراهنة «وهى الشعب ده بينقل أخبار عن ناس تانية عايشة فى مكان تانى بس شبهنا»... فعرضت عليها أن أجرى معها حوارا من قلب الأحداث اكسكلوسف عن الحصار وعن العصيان المدنى وعن تقصى الحقائق وعن أشياء أخرى وإليكم نص الحوار...

بداية إحكى لنا عن مدى تأثركم بالحصار المطبق عليكم..؟؟
اولا انا بجد مش عارفه معنى الحصار اللى هما بيتكلموا عنه انا حاسه انى من غزه تقريبا  ...انا من بورسعيد واهلى منتشرين فى كل انحاء بورسعيد من اولها لاخرها والشهاده لله انى لسه مشفتش حصار ولا بتاع من اللى بتكلموا عنه فى مشاكل اه لكن موصلتش لمرحله الحصار انا اعتقد ان اللى بيروج لفكره الحصار هو نفسه اللى عاوز الحصار يحصل عشان كالعاده نقسم البلد بلدين بعد مافشلت انها تكون عباسيه وتحرير او مسلمين ومسيحين  فربما تكون بورسعيديه ومصراويه وكأن البورسعيديه من جنسيه تانيه خااالص  نفس الفكره القديمه (فرق تسد).
 
يلح عليا فضولى أن أعرف أنتى طلعتى بكام شوال رز من طائرة الإغاثة إياها..؟؟
والله انا حاولت اعرف مكان الطياره دى عشان اروح ااقف تحتها يمكن ينولنى من الحب جانب معرفتش وسألت عنها محدش ياجماعه شاف طياره الاغاثه اللى جايه تنقذنا معرفتش حد شافها ابدااا تقريبا اختفت في ظروف غامضه.

ماهى أخر أخبار الوباء المنتشر بين الناس حيث سمعنا إشاعات أن المرضى يرتمون فى الطرقات لنفاذ الأدوية.. وإرتفاع نسبة الوفيات والإنتحار الجماعى من تأنيب الضمير وأنباء عن هجوم المريخ فى عيد الأم اللى جاى على ستاد بورسعيد..؟؟ وإزاى الناس عندكم مصدقة اللى بيحصل؟؟
انا بجد مش عارفه اللى بيقول الاخبار حد كده زينا عايش معانا فى نفس البلد ولا حد من بره ومكلف خاطره انه يقول على لسان البورسعيديه الكلام دا  ... عندنا فعلا مشكله فى السفر خصوصا بالعربيات اللى مكتوب عليها منطقه حره بورسعيد او ملاكي بورسعيد بس عادى يعنى الناس بتصرف نفسها  ماله السوبر جيت  وشرق الدلتا ماهم شغالين وتمام يعنى ..شويه وكل حاجه هترجع لطبيعتها انا بجد عاوزة الناس بدل ماتفكر فى الحصار والمقاطعه وتشغل نفسها بالكلام تفكر اكتر من مصلحه مين ان كل دا ينتشر ويحصل من مصلحه مين ان الشعب يسخن على بعضه ويقوم يقطع فى بعضه.
يعنى ممكن اسأل سؤال دلوقتى لو فى سنه من السنين مات للمصريين 80 واحد فى الحج مثلا المفروض نعلن الحرب على السعوديه ولا نعمل ايه  .. احنا اصلا مات اضعاف اضعاف العدد دا فى العباره  ومحطناش حتى شريطه سودا على شاشه واحده من شاشات التلفزيون يبقى جايين نعمل دا دلوقتى لمصلحه ايه ومين وعشان كلامي ميتفهمش غلط انا مش ضد اعلان الحداد 3 ايام وان الشريطه السودا تترفع على كل الشاشات كل دا جميل جدااا بس دا اللى ظاهر احنا عاوزين اللى فى الباطن اللى من ورا الشاشه  عاوزين نعرف من اللى غرق المصريين فى العباره ومين اللى قتلهم في الاستاد.

ذكرتى لى عن معاناة أحد أقاربكم من مذبحة ستاد بورسعيد فأحب أن تعيديها للقراء..؟؟
هي فى الملخص انه كان في القاهره يوم الماتش  وكان معاه عربيته  الغاليه جداا وطبعا العربيه سقفها كان على دواستها ... اتدغدغت على الاخر.

أحكى لنا عن تجربتك الشخصية ليلة المباراة المؤسفة؟؟
المعروف عندنا فى بورسعيد ان يوم الماتش شارع 23 يوليو دا بيبقى مقفول من اوله لاخره ودا اجراء متبع في اى ماتش للمصري اى ان كان الفريق اللى بيلعب معاه ومهما كان مركزه  ودايما فى الماتشات الجامده جداا اللى مثلا مع الاهلى او الاسماعيلى او حتى الزمالك بيبقى فى اجرءات للامن شديده جداا ودا لان فعلا البورسعيديه مجانين بالكوره واللى كنت دايما بشوفه ان مثلا شباب العيله يرجعوا ويقولوا ان مثلا الماتش كان جامد وحصل شغب والأمن رمى قنابل مسيله للدموع فى الحاله دى فى ااقل من نص ساعه بيبقى محيط النادى كله فاضى  .... اليوم دا على غير العاده الشارع كان مفتوح  وانا نفسي مشيت فيه بطول الطريق وكنت مستغربه جدااا ان ازاى دا ماتش للمصري والشارع مفتوح كده ومكنش فيه فعلا اى تواجد للأمن  وبعد ما الكارثه حصلت  والاحداث اللى حصلت بعد كده عند وزاره الداخليه  بقى السؤال الملح جداا عندى كل كميه القنابل المسيله للدموع اللى اترمت عند وزاره الداخليه لو واحده بس كان اترمت فى الاستاد كانت كفيله بعدم حصول الكارثه دى  بس تقول ايه القنابل بتطلع فى اماكن دون اماكن.
 
ماهى مدى ثقتك فى لجنة تقصى الحقائق؟؟
انا معنديش كبير من التقه فى المجلس الحالى كله ا وفى اغلبيته  بالتحديد وبالتالى ثقتى فى اللجنه مش بالقدر الكبير وانا رايي كنت قلتهولك قبل الجلسه اللى اتعرض فيها التقرير ومتغيرش بعد التقرير  ودا ببساطه لانى كنت عارفه ان التقرير هيجيب الغلط على الدور الأمني ودا صحيح بس ايه بقى الاجراء اللى هياخده المجلس بعد عرض التقرير هل مثلا هيسحب الثقه من وزير الداخليه  او انه هياخد موقف كبير من الحكومه الحاليه  دا اللى مش واضح اطلاقا.

علمت منك أن شعب بورسعيد الأبى رغم أنه يعانى من الحصار لكنه رفض الدعوات المغرضة بالعصيان المدنى التى تهدف إلى إسقاط مصر؟؟ وقرر عمل تزويغ مدنى فما هى حكاية التزويغ المدنى؟؟
اهاا ببساطه ... انتخابات مجلس الشورى عندنا هتتم يوم التلات والاربع ودول هيبقوا اجازه للانتخابات فببساطه اغلبيه الشعب قرر انه يدي لنفسه اجازه قبل الاجازه يعنى( يوم الاحد والاثنين ) واجازه بعد الاجازه (يوم الخميس )
ودا كان واضح اوى فى شغلى فقلت للجماعه اللى معايا فى الشغل امال يعنى ياجماعه مكنش عاجبكم الاضراب والعصيان المدنى اصل خايفين على مصلحه البلد وعلى عجله الانتاج... انتاج ايه اللى انتو خايفين عليه احنا شعب لو قام من النوم بيقعد فى السرير يستريح من النوم  ونحب ناخد اجازه قبل الاجازه واجازه بعد الاجازه.

ف النهاية ياريت تقولى كلمتين لأى حد ممكن يصدق اللى بيحصل؟؟ 
نحب نقولكم اننا فى دوله بورسعيد الشقيقه بنشكركم شكرا جزيلا على المعونات  وبنخص بالشكر رئيس دولتكم اللى مش عارفين بجد من غيره كنا هنقدر نعيش ازاى
وياريت يا محمد بجد تحاول تكتبلنا سلسله مقالات عن (كيف تشتغل شعبا كاملا)!!!. 

اتمنى نكون قدرنا نوصل الرسالة التى أرادوا لنا أنا نصدقها...

حجـــــــــــــــــــــاز

5 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

.انضم إلى eToro وقُد ثورة التكنولوجيا المالية

اكتشف eToro شبكة التداول الاجتماعي الرائدة في العالم حيث يحقق ملايين المستخدمين أرباحًا عن طريق نسخ تصرفات التداول التي يقوم بها أفضل المتداولين.