بص ياباشا قبل ما تقرأ اى حاجه لازم تعرف ان احنا هنا Minimum Charge يعنى م الاخر لازم تسيب تعليق ولو ماسيبتش عادى برده ولايهمك كفايه انك نورتنا.



الاثنين، يوليو 06، 2009

إنتحار فيروس (2)...


قعدت أفكر أحلها إزاى دى... لحد ما عينى وقعت على اتوبيس مترشأ ناس روحت جاى ناطط فيه... يعنى قولت اعوض الايام اللى فاتت اللى الواحد ضيعها مع الموزز... واطلعلى بلكشة اصابات مره وحده... ولقيتلك الناس دى حالها يصعب على الفيروس بتاع الطيور... وعرق ونتانه وريحه تقرف دا انا كنت هاتخنق من البخور اللى فى الجو والبهدله دى وما عرفتش اعمل ولا حاله... واتسدت نفسى عن الشغل وخدت ديلى فى اسنانى وشبط مع اول واحد نازل من البرميل ده قصدى الاتوبيس ده... وقولت بأه زى ماتيجى هى ونصيبها وطلع الواحد ده رايح يركب المترو...


ونزل السلم والدنيا بدأت تدى على نضيف كل ما تنزل تحت شويه... والى حد ما فيه نظام موجود رغم الزحمه قولت أيون كده الواحد يعرف يشتغل واعصابه مرتاحه... والناس كتيره اهى وربنا يسهل ونقدر نعمل سكور... واول ما ركبنا المترو نفشت ريشى كده وفردت سدرى أوى عشان شوفت اتنين خايفين منى وحاطين كمامات على بؤهم... حسيت ان دى بشرة خير... وفضلت بأه اتنقل من واحد لواحد ومن واحده لواحده ومن طفل لطفله... والدنيا هوس ومفيش اى تأثير ولا كأنى بعمل حاجه... ياجماعه ياللى هنا حد يعطس او يعمل أى منظر طيب..! اللى عامل العطسه بتاعته فايبريشن يفتحه... سايق عليكم النبى حد يجبر بخاطرى..؟ مفيش أى همسه ولا حد حاسس ان فى فيروس خنازير فى وسطهم... الناس مسطوله..! هو فى ايه..! ياناس ياهووو..؟ انا هاتجنن ايه الناس المتيسه دى..!


وفى وسط الحيره دى لقيتلك واحد بيقول لصاحبه سمعت عن البتاع بتاع الخنازير ده(خنزيره:أنا أنا على مناخيرك اهو يعم)... دا بيقولك جه مصر وهايلبسوا الناس كلها كمامات(خنزيره:يعنى هو فارقه معاكم)... صاحبه: خنازير مين يعم هى هاتفرق وبدام ملوش دعوه بالفول يبقى مالناش دعوه(خنزيره:صح الكلام)... يجى مصر ما يجيش مالناش فيه... الواحد:فول مين ياعمنا ببقولك انفلونزا يعنى شم يعنى استنشاق.... صاحبه:ماهو برده مش فارقه ياباشا احنا بعون الله الهوا بتاعنا موجود فيه عوادم ورصاص ودخان وثانى اكسيد الكربون وبلاوى سوده وكمان فيه اكسجين اه والنبى موجود بس بيحى خميس وجمعه... يعنى ياباشا من الاخر الفيروس اللى امه داعيه عليه وشايف نفسه يجى يطير عندنا ويورينا نفسه...احنا الفيروس اللى يجى عندنا يبقى واحد مننا(خنزيره:الله يسترك ياأصيل)... ياحبيبى احنا الرئه بتاعتنا مش بتدور الا بالبنزين... جاز وسخ ماشى... تقوم تقولى حتة فيروس هيأثر معانا(خنزيره:ليه كده ما انته كنت حلو)...


خنزيره:و الله يأستاذ وماليك عليا حلفان اول ما سمعت الكلام ده عرفت انا ليه لحد دلوقتى مش مأثر فى الناس دى وماعملتش ولا اصابه فى وسط الناس الغلابه دول... أولا عشان كفايه عليهم اللى مستحملينه دا انا هيست وما عرفتش اشوف شغلى وانا بقالى معاهم كام يوم بس... تانى حاجه احنا معظمنا بيجى مع المسافرين اللى جايين من بره والناس دى اخرها لو سافرت هاتسافر جمصه.... تالت حاجه الناس دى بتاكل فول اللى احسن من ميت تاميفلو... شوفت بأه يابيه حظى..؟ أهو انا دلوفتى حيران اروح لمين واجيب شغل فين..؟ الناس الاغنيا والموزز اللى كنت قاعد عندهم بعملهم الاصابه من هنا وياخدوا تاميفلو من هنا... ويقولك تماثل للشفاء يعنى ولا كأنى عملت حاجه... والناس الغلابه معاهم انتىفيرس ضد التاميفلو جاهز... زهقت من الدنيا يابيه وعشان كده بفكر انتحر ... او بأه لو تعرفلى حد مسافر ليبيا ياخدنى معاه أهو أجرب حظى هناك... يإما أعرض على الطاعون نشتغل مع بعض ونعمل كابل... يإما أعمل هجره غير شرعيه لإيطاليا واهو الواحد يعرف يسلك مع الإيطاليين احسن من اللى مش عارفلهم تركيبه دول...



3 ســــــــايق عليك النبـــى تجبر خاطرى بكلمتين...:

حاجة غرية والله مش عارف ليه الفيروس دا جي بلدنا ومش عاجبه حاجة فيها وكمان عايز يشتغل فيها واحنا اصلا اللي بقلنا كتير فيها مش عارفين نشتغل وبندور علي غيرها.

ههههههههه
ربنا يخليه لينا الفول نصير الغلابه ومطفش الفيروس الى..ليبيا

يا عم ولا خنزيرة ولا عمو طيور احنا مياه الصرف الصحى نفسها ما بتحوقش وبناخدها شرب وحياتك تبقى شمه من الهوا هيا اللى هتحوق

اسف سيد خنزيرة ...... هنا القاهرة.